torsdag 27 augusti 2009

... och så var sagan slut!

Jag vet att jag tar ut det lite i förskott, men nu är sommaren slut! Mitt bokläsningsprojekt gick ju faktiskt över förväntan och det blev hela tio böcker blev lästa denna sommar. När jag nu går tillbaka till att läsa icke recensionsvänlig kurslitteratur så tänkte jag sammanställa en liten lista på sommarens recenserade romaner. Vi tar dem bakifrån i betygsordning...

10. Centrum the Book av Anna Lafvas. Betyg 2/5.
9. Reginas sång av David & Leigh Eddings. Betyg 2/5.
8. Konsten att läsa tankar av Henrik Fexeus. Betyg 2/5.
7. En hjärtformad ask av Joe Hill. Betyg 2,5/5.
6. Alba av Kristina Hård. Betyg 3/5.

5. Den långa vägen ut ur helvetet av Marilyn Manson och Neil Strauss. Betyg 4/5.
4. Byt namn! Och andra sätt att lyckas som journalist av Anders Rydell och Klas Ekman. Betyg 4/5.
3. Hypnotisören av Lars Kepler. Betyg 4/5.
2. Skynda att älska av Alex Schulman. Betyg 4/5.

1. Tärningsspelare av Luke Rhinehart. Betyg 5/6.

Jag är ganska nöjd med sommarens skörd. Det blev en rolig blandning böcker. Att många hamnade relativt högt upp på betygsskalan kan ju bero på att jag valde ut sådana böcker som jag trodde skulle vara bra. Sen hade jag väl tur att många böcker faktiskt motsvarade förväntningarna.
Den där riktiga fullpoängaren stötte jag dock aldrig på i sommar. Jag hoppas att jag hittar den nästa gång jag beger mig in i den skönlitterära världen!

Inga kommentarer: