söndag 14 juni 2009

Centrum - the Book

En bok i veckan var det. Här kommer sommarens första lilla bokrecension. Håller planen kommer en ny sådan komma varje söndag, men vi får väl se om jag lyckas med det.

Titel: Centrum – the Book
Författare: Anna Lafvas
Utgiven: 2008
Genre: Dramadokumentär
Omfång: Drygt 200 sidor
Varför jag läste den: Fick den i julklapp förra året.

Anna Lafvas var redaktör för månadstidningen Centrum som helt gratis förgyllde många Skelleftebors vardag.
I september förra kom det sista numret av tidningen ut. Anna tyckte att ordet ”arbetslös” lät hemskt skrämmande, så hon bestämde sig för att skriva en bok – på två månader (ja den måste ju hinna komma ut till julhandeln såklart).
Där har ni bakgrunden till hur boken kom till – men även handlingen. Centrum – the Book handlar nämligen om den korta tiden som hon skrev boken; om själva skrivandet, om hur hon marknadsför boken innan den ens finns och hur alla de praktiska problem runtikring boken och även i vardagslivet ska lösas.
Boken är fylld av möten och miljöer. Och det är just det som är den stora behållningen med den. Man känner igen sig på alla ställen hon rör sig och man känner, eller åtminstone känner till, en hel del av personerna hon träffar. Ordet ”man” i det här fallet syftar alltså på folk från Skellefteå, eftersom det hela tiden var hennes målgrupp under skrivandet.
Boken blir lite av en självuppfyllande profetia, men hon lyckas ändå få berättelsen att bli lite spännande, trots att man vet hur den slutar – boken blir ju uppenbarligen färdig eftersom man håller den i sin hand.
Jag tyckte att boken var ett hyfsat tidsfördriv, men då är ju jag verkligen idealläsaren då jag är en före detta Centrumläsare som känner Skellefteå och dess invånare, och som även är extra intresserad av den journalistiska aspekten i handlingen.
Det mest imponerande är att Anna Lafvas trots allt fick ihop en hel bok på så kort tid. Sedan blev resultatet givetvis därefter. Nej, det är inget litterärt mästerverk.
Men för alla de Skelleftebor som sitter och läser bloggar hela dagarna och inte är så kräsna så tycker jag helt klart att man kan ägna några timmar åt Centrum – the Book.

Betyg: Två av fem stenkukar!*



*Eftersom boken var ganska intern så tyckte jag att betygsskalan kunde vara därefter. Men för alla som inte kommer från Schtaan: Stenkuken är femmeters jättefallos som sticker upp på Möjligheternas torg i Skellefteå. Det är en del av den fontän som med ett mer politiskt korrekt kallas för "Lyftet".
Fontänen är skapad av Bo Holmlund och har väckt åsikter i Skelleftebygden i cirka 15 år.

2 kommentarer:

Fröken Gästrikland sa...

Hahaha- lyckad recension! Du fick mig att vilja läsa boken :)

Tobbe sa...

Haha, trots det inte alltför frikostiga betyget två av fem stenkukar? :P
Nämen det är verkligen en intressant och annorlunda bok. Du kan få låna den av mig efter sommaren om du vill. :)