måndag 15 juni 2009

Är detta verkligen ett sommarjobb?

När jag cyklade iväg till tåget i morse blåste duggregnet i mitt ansikte. "Värmen" uppmätte endast sju plusgrader och tillsammans med det piskande regnet kändes mina fingrar som tio små istappar när jag låste cykeln vid station. Visst kan det nästan kännas skönt att inte missa något höjdarväder när man sitter inne hela dagen. Men ordet sommar-jobb känns lite konstigt när man fryser som om det vore mitt i vintern.

När jag satt mig på tåget återfick jag dock värmen fort. Och det var inte bara mina frusna fingrar som tinades upp. Hela jag blev varm inombords när jag slog upp Metro och de hade ett helt upplag om min kära gamla hemort Aix-en-Provence. Soliga och fina lilla Aix. Jag drömde mig bort till det franska medelhavsklimatet i en halvtimme. Och sedan var det dags att byta till tunnelbana med destination Slussen.
Där var det lite varmare i alla fall - hela åtta grader!



La Rotonde, Aix-en-Provence

2 kommentarer:

Malin sa...

På tal om SOMMARjobb, förra sommaren satt jag och sålde jordgubbar utanför Coop i Boden iklädd täckbyxor, fårskinnsjacka, halsduk och mössa, två veckor EFTER midsommar...

Tobbe sa...

Haha, sommar när den är som bäst i norra landsänden ;P
(Fick du "provsmaka" hur mycket jordgubbar du ville? Isf skulle de fan vara värt alltså!)