måndag 22 juni 2009

Mitt i midsommarmeckat


Världsrekordförsök av små grodorna, Gropen, Leksand

"Dalarna kan ju det där med midsommar", tänkte jag och satte mig på ett tåg i fredags. Nåja, just midsommarfirandet var väl sekundärt i mitt val av resmål för helgen. Men Dalarna hade ju en hel del att visa upp just denna helg.
Till Leksand, som normalt hyser drygt 5000 kullor och masar, hade det vallfärdat folk från jordens alla hörn (välkomsttalet hölls faktiskt på svenska, engelska, tyska, arabiska, japanska och leksandsmål!). Över 15000 människor var på plats i Gropen i Leksand för att titta på resningen av världens längsta midsommarstång - så även jag och min kulla.
Stiko Per Larsson underhöll och små grodorna dansades i en aldrig tidigare skådad omfattning. Ja, midsommar i Dalarna är stort helt enkelt.

2 kommentarer:

Emma sa...

Ni var i mitten av allt folk hoppas jag! =)

Tobbe sa...

Ja, i början, men tyvärr inte då det var dags för dansandet... :P