fredag 26 juni 2009

Tack för underhållningen


Ett dygn har gått. Mycket har skrivits, mycket har sagt och jag har inget nytt att komma med. Men å andra sidan kan man inte skriva nog om denne man och jag känner att jag vill uttrycka det med mina egna ord.

Jag har aldrig egentligen varit någon person som har haft idoler. Idrottsmän som Jonathan Edwards, Michael Owen och Peter Forsberg har jag sett upp till under min uppväxt. Men utanför sportens värld har det nog bara funnits en, och om ni inte har gissat det än så heter han Michael Jackson. Eller hette.

Det underbara med att vara liten är att man inte behöver veta allt. När jag började lyssna och titta på MJ så visst jag inte mycket om hans privatliv. Och mycket hade heller inte uppdagats då. Men man kan ju inte begära att man ska se på världen med lika blåa och oskyldiga ögon som jag gjorde då. Jacko lärde mig att visa långfingret för folk under ett scenframträdande - det dröjde då länge innan jag förstod vad ett rest långfinger faktiskt innebar.
Det ger lite perspektiv.
För mig personligen har nog både en stor del av mitt musikintresse och dansintresse kommit från denna märkliga man.
Tack.

Men när pop-perfektionisten blev ett pedofilanklagat plastikfreak som påtvingat provrörsbefrukningar på sin fru, ja då rasade en del av fasade även för mig.

Hur konstig har än var privat, hur vit hans mörka hud än blev och hur många gånger hans näsa än föll av, så kan det ändå inte ta ifrån honom allt det fantastiska han har åstadkommit i sin karriär. Han är och kommer alltid förbli King of Pop.

Jag tycker det är synd att han inte fick ta det avsked han hade planerat i sommar. Men tack för den underhållningen vi fick!

-------------------------------------------------

Det känns lite makabert att blanda in fotboll i det här inlägget (mer än jag redan gjort), men det är även några andra som i en mycket närmre tidsperiod har bjudit på stor underhållning och som skapat rubriker i dag. Och det var verkligen nära en sensationell vändning i värsta Liverpool-klass.
Men.
Stolpen stoppade Sverige.
"Det nya landslaget" blir dock snart en del av det stora och underhållningen från deras sida kommer förmodligen att fortsätta många år till, men tack för den här gången.

Inga kommentarer: