fredag 12 juni 2009

Vilken festivalsommar! Eller?

För att ytterligare förstärka min image som lantis i storstan måste jag nästan skriva om en sak som jag har tänkt på de senaste dagarna, nämligen folksamlingarna.
Visst förstår jag, och är väl medveten om, att det är mycket folk i stora städer. (Jag har ju faktiskt lämnat landet en del gånger under min uppväxt, tro det eller ej.) Men jag kan ändå inte låta bli att få en viss känsla i magen varje morgon då jag kliver av tåget för att ta mig mot tunnelbanan. En känsla av: festival!
För sanningen är den att den enda gången  som man kommer i närheten av så mycket folk på samma plats i Skellefteå är en gång om året – på Stadsfesten.
Fast likheterna tar dock slut där. För lägger man till att jag mitt i den här folksamlingen är spiknykter, morgontrött och på väg till jobbet, samt att jag inte träffar någon jag känner var tionde meter, ja då känns det givetvis inte som festival i Skellefteå längre.

Men i sommar får jag nog nöja med med att låtsas att jag är på festival när jag är på väg till jobbet. För någon riktig festival kommer jag nog få svårt att hinna med.

4 kommentarer:

Annika sa...

Det är ju det som är så härligt! När man går omkring i Sundsvall ibland känns det som att hela staden har dött, inte en kotte syns till. Nej, tacka vet jag folkmyller :)Hoppas du har det bra i huvudstaden! kramar

Emil sa...

Det blir Way Out West, och kanske Emmaboda. Om ekonomin hade tillåtit hade det blivit ett par till. Och för att ställa en smart hypotetisk fråga; om du hade haft tid, vilka festivaler hade du besökt?

Tobbe sa...

Annika: Ja, jag tycker nog båda scenarion har sin tjusning. Jag har det hursomhelst jättebra här i 08-land! =)

Emil: Inga dåliga festivaler det där, Emil! Men för att svara på din fråga så kan jag ju säga att två festivaler ligger väldigt nära till hands om jag hade haft tid. Dels Trästockfestivalen hemma i kära Skellefteå. Sveriges största gratisfestivalen med alla gamla kompisar närvarade. Ganska oslagbart.
Sen är jag väl sugen på Peace and Love också. Ganska bra artister och praktiskt när man har en flickvän knappt två mil från Borlänge.
I övriigt tycker jag att ganska många festivaler har dåligt utbud i år. Alldeles förmånga satsar på gamla gubbar som Ledin och Lundell. Men jag kanske är osvensk som inte gillar dem...

Anonym sa...

Haha, förstår precis! Åk bara till Tantolunden en lördagskväll och likheten med Roskilde är förvånande nära! :o