måndag 29 juni 2009

Skrattar bäst som skrattar sist?

Jag satt och kikade lite på SJ-resor från Stockholm till Falun på lunchen, och hittade plötsligt en jättebillig biljett som dessutom var helt perfekt i tid. 101 kronor kostade den bara. Jag klickade vidare en aning och kom till sidan med tillval. Vanligtvis brukar jag aldrig ens tänka på att klicka i rutorna för att kunna boka om eller få pengarna tillbaka, men bara för att det egentligen inte är spikat att jag ska till Falun då så kollade jag vad det kostade.

Resa som kan ombokas: 38 sek
Resa som kan återbetalas: 102 sek

Ja, ni som har läst uppmärksamt inser nu det roliga. Man har alltså möjlighet att betala 102 kronor extra för att kunna få tillbaka 101 kronor om man ångrar sig. Snacka om bra affär!

Jag vet inte om hela skiten var ett stort misstag från SJs sida, för innan jag hade skrattat klart åt detta faktum och delat med mig av lustigheten med arbetskamraterna, ja då var den billiga biljetten plötsligt slut!

3 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Jag är inte förvånad. Sedan SJ gjorde om sitt bokningssystem och biljettpriser med sittplats/inte sittplats och kunna boka om/inte kunna boka om, så är priserna väldigt lustiga.

LvB sa...

Men SJ:s prissystem är ju ett skämt. Även om jag inte riktigt förstår det roliga med det.

Tobbe sa...

Joppe: Heja SJ, kanske dags att göra om igen? :P

LvB: Jag vet inte om det är jag som har trög humor, men att betala mer än hela biljettpriset extra för att kunna få tillbaks pengarna känns ju lite sjukt. Samma resa kostar nu 190 kr men återbetalningsskyddet kostar bara 13 kr, lite skumt är det ju... :P