måndag 17 augusti 2009

Bättre lite svemester än ingen semester

I år har den svenska ordfloran utökats med två fiffiga ord: svemester och hemester. Alla med lite fantasi kan nog räkna ut deras betydelse och annars kan jag säga att det är motsvarigheter till de amerikanska uttrycken staycation och americation.

Vissa säger att orden är en följd av lågkonjukturen - då folk inte längre har råd att resa bort på semestern. För egen del har jag bättre ekonomi än någonsin, men helt enkelt inte tid att resa. Och dessa företeelser är ju bra även ur ett tidsperspektiv, inte bara då man behöver snåla med pengar.

Just nu är Hon på Kreta. Hon som jag det senaste året bara längtat efter att få resa iväg någonstans med. Drömt om romantiska promenader på Paris gator och slappa dagar vid Medelhavets stränder. Nu har Hon åkt, men jag har inte tid. Ännu är det fyra dagar på mitt jobbkontrakt.

Men hur mycket jag än skulle velat vara med så försöker jag att inte bli alltför bitter. Och räddningen är väl att jag faktiskt har svemestrat och hemestrat en del i sommar. Även om jag inte haft en tillstymelse till semester så har jag ändå varit ledig på helgerna och faktiskt hunnit se en del under sommaren. Nog för att Stockholmsområdet inte är mitt riktiga hem, men visst har jag hemestrat en del i krokarna. Allsången och Gröna Lund var väl höjdpunkterna. Och märkligt mysiga Järna.

Men framförallt har jag upptäckt ett nytt landskap i vårt blågula lilla land - nämligen Dalarna. Från att aldrig ha varit innanför dess gränser har jag nu tappat räkningen på antalet gånger jag besökt underbara vackra Dalarna. Midsommar i Leksand, marknad i Rättvik, shopping i Borlänge, båttur på Runn, turistfika i Tällberg, allmänt chill i Falun och årets enda dopp i Källviken. Ja sanningen är den att det inte bara är en kulla som lyckats fånga mitt hjärta, jag tror fan att hela landskapet har lyckats! Dalarna har nog varit min räddning i sommar.

Falun - fint ställe, fint folk.

(Bilden är såklart tagen från Hennes blogg)

1 kommentar:

barajagjohanna sa...

Puss. Om fyra timmar flyger jag hem.