torsdag 13 augusti 2009

Magnus Uggla gillar yngre killar?

"Jag blir hellre våldtagen av Pirate Bay, 
än rövknullad av Hasse Breitholtz!"  
(Tänk om det hade varit en låttitel!)

En viss Uggla verkar ha vaknat på fel sida och plockat bort sina låtar från Spotify. Lite förvånad blir jag över att han i sitt blogginlägg klagar över att han får så lite pengar från Spotify. 
"Under det första halvåret tjänat lika mycket på sex månader som en halvdan gatumusikant drar in på en dag." 
Hade du förväntat dig att bli rik (läs: ännu rikare) på Spotify?

Magnus Uggla tycker att Spotify är en fantastiskt tjänst - som han nu av ren girighet är med och förstör tillsammans med andra redan rika artister.

I Ugglas låt "Greatest hits" finns det en textrad som går: "Det är klart det blir en greatest hits, precis som förra sommaren. Så det blir mera pengar ifrån STIM, hem till popens Joakim."
Jag har alltid trott att det var Per Gessle som åsyftas, men det verkar ju inte bättre än att Uggla själv också är en stim-jagande popfarfar.

Jag kan ändå förstå hans irritation mot skivbolaget, och jag älskar hans sätt att uttrycka det på, men jag tycker att hans sätt att agera på är helt fel. Att låtarna ramlar bort från Spotify gör dock inte mig så mycket. Jag gillar Uggla så jag har redan alla hans låtar på datorn - de allra flesta lagligt införskaffade.

4 kommentarer:

Oscar sa...

Han har ju alltid varit en stjärna på att uttrycka sig på gränsen mellan putslustighet och ocensurerad burleskhet, den gode Uggla.

Tobbe sa...

Sannerligen!!

Rickard Björling sa...

Att det ska vara så svårt för artister att lägga ihop 2+2... att ha sina låtar på spotify = små, men ändock, intäkter. Att INTE ha sina låtar på Spotify = folk laddar gratis från Pirate Bay istället. Undrar hur många som demonstrativt har laddat ner hans skivor nu - bara för att markera liksom... själv ska jag göra det nu :D

Tobbe sa...

Ja, även om jag tycker att de också borde förstå att marknaden har ändrats och att det är live-framträdanden som man tjänar pengar på i dag. Internetdistribution är bara ett sätt att öka antalet lyssnare som kommer på dessa.

Mest förvånade är dock att artisterna aldrig slutar bli fuckade av skivbolagen. De stora jättarna har ju blåst sina artister på miljoner i urminnes tider och när det (äntligen?) började gå utför för skivbolagen så har de hittat ett nytt sätt att tjäna pengar på sina artister.