söndag 2 augusti 2009

Konsten att läsa tankar

- hur du förstår och påverkar andra
utan att de märker något -

När jag hade kommit en bit in i boken slog tanken mig:
- Fan, det här är nästan som roligt skriven kurslitteratur.
Och även om ordet ”roligt” finns med så är den meningen inte främst positiv. Tanken med men mitt lilla bokläsningsmaraton var ju att få chansen att läsa annat än kurslitteratur under sommaren. Därför säger jag redan nu att betyget på den här boken kommer bli lägre än vad den kanske förtjänar.

Titel: Kosten att läsa tankar
Författare: Henrik Fexeus
Utgiven: 2007
Genre: Fakta
Omfång: Ca 280 sidor, pocket
Varför jag läste den: Årets första impulsinköp på pocketshop!

”Tankeläsning” enligt Henrik Fexeus definition är inget annat än kommunikation som vi alla använder oss av dagligen – medvetet eller omedvetet. Icke-verbal kommunikation, kroppsspråk och psykologi. Ansiktsuttryck och ögonrörelser. Tonfall och tempo i rösten. Mer spännande än så är det inte.

Nu hade jag inte trott att den här boken skulle vara någon guide i legilimering (förmågan att dra ut känslor och minnen ur en annan persons hjärna i Harry Potter-böckerna). Men jag kunde ändå inte låta bli att bli lite besviken. Under inledningen av boken kändes det som att jag inte lärde mig något nytt. Kommunikation och närliggande ämnen är något jag kommit i kontakt med en hel del genom åren. Men visst, den här boken är helt klart en fördjupning och senare kom det även saker som var helt nytt för mig också.

Då den här boken var ett impulsinköp var det givetvis mest utsidan som lockade mig. Men lika spännande som boken ser ut på utsidan, lika tråkig känns den på insidan. Detaljlösa illustrationer återkommer för att liva upp sidorna och ett kapitel som är ägnat åt ansiktsyttryck består av en massa olika fotografier på författaren som visar de olika minerna. Fotona är svartvita och tråkiga - men mycket lärorika.

Men för att sluta vara en klankande tråkmåns så var boken väldigt roligt skriven. Hade boken varit kurslitteratur hade jag givetvis älskat den och höjt den till skyarna. Finurliga formuleringar, intressanta anekdoter och roliga bildtexter lyfte faktiskt boken en hel del. Att den är skriven på svenska ger också boken en helt annan dimension än om den hade varit översatt. Så om någon verkligen vill lära sig mer om sådant här så är det här en bok jag varmt skulle rekommendera. Men som tidsfördriv på pendeltåget tyckte jag att det blev lite av ett sömnpiller.

Betyg: 2 av 5 hjärnor. I sitt syfte var den här boken säkert jättebra. Men som läsupplevelse var den ingen höjdare. Den funkar faktiskt att sträckläsa, även om tanken givetvis är man ska lägga ifrån sig den och följa de angivna övningarna för att sakta utvecklas som ”tankeläsare”.


3 kommentarer:

fredrik sa...

Dina hjärnor ser mest ut som avföring :)

Tobias Söderlund sa...

Tyvärr måste jag meddela att det inte bara är mina hjärnor, utan att även din och alla andras ser ut som avföring också... ;)

Gitte sa...

*fnissar åt hjärnkommentarer*

Å ena sidan är jag benägen att hålla med dig. Men kan din upplevelse av boken inte vara lite färgad av din förutfattade förväntning innan du började läsa? Jag fick personligen stor behållning av boken, inte som tänkt, inte för att "läsa andra" utan tvärtom för att reflektera över mig själv, vad är det jag ger ut egentligen och ger jag ut det jag vill? Men under tiden jag läste har jag bitvist skrattat så att jag nästan har legat dubbelvikt, för just hans sätt att använda talspråk i skrift är helt underbart och bitvis tycker jag nästan att ironi och sätt att uttala vissa frekvenser nästan stiger upp i boken och in i hjärnan och bara lockar till skratt, just för att placeringen av det hela var så fantastiskt härligt och levande.

Jag kan nog inte komma ifrån att boken är underhållande och att jag för min del ger den lite högre slutpoäng än du gör. Jag tycker att det är en bok som många borde läsa. Även om jag inte gjorde massa övningar och testade exemplen etc.