söndag 19 oktober 2008

Det levande skafferiet Johannes

Minns ni vad jag skrev om för en vecka sedan? Om jag säger Johannes och bikarbonat, ringer det en klocka? Annars kan ni läsa det här först...

Nu har det nämligen hänt igen.

Ensam mamma söker började lida mot sitt slut och jag blev sugen på att fixa någon form av kvällsfika. Med tanke på den stora påsen äpplen som jag lämnat orörd sedan jag köpte den tidigare i veckan så var äppelpaj ett naturligt alternativ.
Jag börjar leta upp något vettigt recept men inser snart att jag saknar en viktig ingrediens.

- Det blir inte riktigt lika gott utan kanel, va?, frågar jag.
- Men jag har kanel i jackfickan, säger Johannes med ett flin.

Jag och Elin börjar skratta över hans fantastiska självironi från förra veckans händelse. När skratten dör ut frågar jag, bara för att få det bekräftat:
- Du skämtar va?
- Näe, jag tror inte det, skrattar Johannes.

Vi fortsätter att skratta alla tre tills jag till slut går och börjar gräva i Johannes jackfickor. Och vad ligger där, om inte en liten tupperwareburk med kanel!
Helt sjukt.
Och jag som trodde att jag kände den människan...

(Ps. Den här gången var det jag som fick stå för bakningen, och den blev riktigt god! Tack vare kanelen såklart...)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad var anledningen till att han hade en liten burk med kanel i jackfickan om jag får fråga? :P

Anonym sa...

haha vi pratade om ev.äppelpajsbakning på festen i lördags..Tobbe var bara för full för att minnas:P

Anonym sa...

Men Johannes, så bara för att ni pratade om eventuell äppelpajsbakning, så går du omkring med kanel i jackfickan, bara ifall att? Haha! :)

Anonym sa...

hahaha, väl talat Johanna :P

Men Johannes, jag klagar absolut inte, ska bli spännande å se vad som kommer ur din jackficka nästa söndag ;)

Anonym sa...

Haha okej, det var iaf lite bättre än att du bara helt apropå skulle gå runt med lite kanel i fickan..Men fortfarande väldigt roligt :)

Anonym sa...

Johannes - vilken karl!
Det börjar lukta "mannen, myten, legenden" här nu va?

Anonym sa...

Har inte du det, johanna? Kanel och bikarbonat ska man alltid ha med sig;)
Nämen det var ju prat om vilka ingredienser som behövdes osv. Dessutom kan jag Tobias skafferi utan och innan :P

Anonym sa...

Men! Det är fortfarande helt otroligt. Ni har bara pratat om eventuell bakning och du har kanel i fickan. Vad är din ursäkt för att du hade bikarbonat i fickan sist? Hade ni pratat om eventuell sconesbakning då också?

Det här är ett nöje att följa. :) Curry nästa? Eller typ dinkelmjöl?

Jimmy sa...

Förlåt Tobbe för att jag inte är en flitig läsare! Sitter nu på jobbet å försöker få valuta för pengarna :P

Var bara tvungen att kommentera detta även om jag är välidgt sen. Johannes :) Vilken lirare! Ramlade bokstavligt av stolen när jag läste detta och måste få hålla med dig Tobbe om att man trodde att man kände Johannes. Men fortfarande förmår han att förvåna :)