torsdag 26 augusti 2010

Vem är Sam Mans?


Sedan moderaterna lanserade sin valkampanj har jag blivit väldigt provocerad varje gång jag gått förbi en affisch. Dock inte i av det politiska budskapet - utan av den lilla knappen som finns där. Den med orden: "FRAMÅT TILL SAM MANS".

Jag har tidigare skrivit om alliansens fula logotyp, men den här lilla knappen tycker jag är snäppet värre. Kunde inte Freddes allianspolare Jan "Flumskolan" Björklund påpekat för Mr. Moderat att man faktiskt använder bindestreck när man ska avstava ord? (Undrar om särskrivningen "till sam mans" hade blivit godkänd i ett folkpartistiskt språktest?) Men kanske finns det en baktanke med det hela. Jag får följande associationer av affischerna, om jag får lov att vara lite satirisk:

Framåt till Sam Mans, lyder alltså uppmaningen. Jaha, vem är då denne Sam Mans? Och var bor han? Varför ska jag dit och hur ska jag hitta? Hallå politiker, kan ni hjälpa mig, vilken väg ska jag välja? Nej just det, "politikerna ska inte bestämma vad folk ska välja", brukar de ju säga. Jag får väl försöka klara mig själv då, utan något stöd. Åh, tänk om jag ändå hade haft råd med en GPS, vad lätt det här skulle vara. Men fattiga lilla jag får väl irra runt i samhället och försöka klara mig på egen hand ...

Kanske symboliserar den lilla knappen moderaternas politik ganska bra ändå? Och då har vi inte ens kommit till färgvalet!

Att moderaterna de senaste fyra åren försökt försökt bli de nya socialdemokraterna har väl inte undgått någon. Att därför gömma sig och sina alliansanhängare bakom en färg som är så nära de röda som möjligt är därför ganska logiskt. Men vill man verkligen att färgen orange ska vara en symbol för sin politik? Orange är en stark signalfärg som används på till exempel kläder för fängelseinterner, trafikkoner och vissa varningsskyltar, saker man ska akta sig för helt enkelt. Och om man hade missat det hade väl åtminstone Göran "Jesus" Hägglund kunnat berätta att orange inom kristendomen står för dödssynden frosseri.

Passande eller inte? Avgör själva!

Alliansen är dock inte ensamma om att tycka att färgen orange representerar deras politik bra. Två år efter att de tog färgen till sig gjorde nämligen nationaldemokraterna samma sak!

5 kommentarer:

Sheena / Rockho sa...

Haha. Håller med föregående kommentaror: Amen.

Sheena / Rockho sa...

Såklart skulle det stå kommentator. Man ska inte skriva i all hast.

Johanna sa...

Du är inte dum du inte! ;)

Tobias Söderlund sa...

Ojdå, inte varje dag man får religösa reaktioner här på bloggen!

Anonym sa...

He he - bra inlägg!!!