onsdag 11 augusti 2010

Uppföljning: System är fortfarande stängt

I dag sköt min besökskurva på bloggen i höjden. Anledningen är mitt föregående inlägg om skatteverket. Det blogginlägget blev tydligen väldigt populärt - på just skatteverket! Från två olika länkar på deras intranät har nästan 40 personer kikat in på bloggen.
Roligt, givetvis, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra varför ingen av dessa har orkat besvara min fråga. Varför har skatteverket stängt sina nättjänster två timmar varje natt? Jag föreställer mig två möjliga scenarion.

Scenario 1: Någon på skatteverket snubblar över mitt blogginlägg på morgonkvisten. Denna godhjärtade tjänsteman tycker att det är hemskt att hans myndighets tjänster inte fungerar nog tillfredsställande. Han lägger upp en länk på intranätet och ber sina kollegor om hjälp för att besvara min fråga. Anställd efter anställd läser och begrundar mitt inlägg - men ingen vet varför det ligger till som det gör. Frågan förblir ett mysterium även på skatteverkets kontor.

Scenario 2: En PR-strateg gör sin rutinmässiga googling när han kommer till jobbet, för att se vad medborgarna tycker om hans kära myndighet. Han hittar mitt blogginlägg och skiner upp. Stolt publicerar han en länk på intranätet med texten: "PR-strategin fungerar - vi befäster vår position som landets minst omtyckta myndighet. Och få nu inte för er att ge den här killen något svar, för ni vet vad vi har sagt: Vill ni vara serviceminded kan ni söka jobb på Hemköp istället!"

Något i den stilen, eller vad tror ni?

3 kommentarer:

Johanna sa...

Jag tror att en anställd råkat få syn på ditt inlägg och skickat ut det till kollegorna med ett "hehe, ännu ett pucko som inte fattar".

Men vi är många puckon som ställer oss frågande till att nättjänster inte har öppet dygnet runt.

Anonym sa...

Eller så är det så enkelt att man har stängt på nättjänster för underhåll av servrar...två timmar är ju så förfärligt stor del av dygnet.

Tobbe sa...

Johanna: Ja, det är tur att man inte är ett ensamt pucko i alla fall!

Anonym: Som jag skrev i en kommentar till mitt förra inlägg så står det följande på sidan: "Tjänsten är öppen 02:00-24:00 alla dagar i veckan. Klockan 20:00-20:30 är tjänsten dock stängd för tekniskt underhåll."
Den är alltså stängd en andra gång andra tider på dygnet för underhåll - så varför man inte sköter underhållet på natten när tjänsten ändå är stängd är också en fråga.