onsdag 11 augusti 2010

Systemet är stängt?! Vad i helvete?

Att jobba natt har både för- och nackdelar. En av nackdelarna är att många saker är stängda under en stor del av ens vakna tid. Det är till exempel svårt att springa ut på "lunchrasten" och köpa något att äta när man helst inmundigar sin mat vid midnatt. Och fenomenet after work är lite svårt när man slutar jobba efter att krogarna stänger för natten.
Men trots att jag är van vid att öppettider inte är anpassade efter min dygnsrytm kunde jag inte låta bli att bli uppriktigt förvånad när jag möttes av följande meddelande när jag skulle anmäla den förestående flytten på skatteverket.se:

Nog för att jag inte lägger mig före 02.00 - men vafan?
Varför har man öppettider på nättjänster?

3 kommentarer:

Tobias Söderlund sa...

Och nu blev jag ännu mer konfunderad! På hemsidan står det: "Tjänsten är öppen 02:00-24:00 alla dagar i veckan. Klockan 20:00-20:30 är tjänsten dock stängd för tekniskt underhåll."
Den nattliga stängningen beror alltså inte på tekniskt underhåll - vilket jag antog var förklaringen. Nu vill jag ännu mer ha ett svar på varför det är stängt mellan midnatt och 02.00!
(Och varför inte fixa det tekniska underhållet när systemet ändå är stängt istället för att stänga det en extra gång?)
Frågorna hopar sig!

Thomas sa...

Det låter som att du förutsätter att det är kompetent personal som arbetar med Skatteverkets nättjänster. :)

Tobias Söderlund sa...

Ja, det kanske var lite väl naivt av mig! :/