måndag 9 augusti 2010

Hoppas mardrömmen aldrig blir verklighet

Jag hatar att göra fel. Sån har jag nog alltid varit - och det var nog ännu värre förut. Under högstadieåren kunde jag få 99 rätt av 100 på ett prov och tycka att det var ett fel för mycket. Perfektionisten i mig finns absolut kvar, men min realistiska sida har vuxit sig lite starkare med åren. Och tur är väl det.

Jag har ett tidvis ganska stressigt jobb och det är väldigt lätt att det blir lite fel här och där. Varje natt är det tiotusentals tecken text och en hel del bilder från ett antal reportrar och fotografer spridda över världen som ska hanteras på bästa sätt.
Under jobbpasset som gått kan jag räkna upp en handfull fel som jag gärna hade rättat till innan sidorna gick i tryck. Inget jag ligger sömnlös över - och förmodligen inget som 99 procent av läsarna märker - men väl irriterande.

Min mardröm är dock att göra ett riktigt stort fel.
Typ så stort att Resumé skriver om det, som NSD:s lite lätt annorlunda rubrik på webben i dag.
Resumés rubrik på sin artikel, "Mardrömspubliceringen", är med andra ord välfunnen. Den bet åtminstone väldigt bra på mig!
Visst kan jag skratta gott när jag läser det och dylika pressgrodor. Men där bakom skratter döljer sig tanken att nästa gång skulle det kunna vara jag. Hemska tanke. Då skulle perfektionisten i mig ge mig många mentala smiskar en bra tid framöver.

Annorlunda var ordet!

3 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Haha, åh, herregud, jag får ont i magen av synen...

Sheena / Rockho sa...

Yikes. Den där var hemsk. Stackars personen som ligger bakom det.

Tobias Söderlund sa...

Haha, ja, men det slår ju inte Expressens Lundby-Wedin-tabbe här om året i alla fall. Den gav nog snäppet mer magont hos många! Det är ju åtminstone ingen annan än journalisten själv som kan ta skada av londonjävlaskit1-rubben!