onsdag 11 augusti 2010

Great minds think alike

För någon vecka sedan, jag tror det var i Expressen, såg jag en fråga från en läsare. Läsaren tyckte att det var konstigt att det ofta var samma nyheter på kvällstidningarnas etta och löp och undrade därför om Aftonbladet och Expressen snackade ihop sig om saken kvällen innan.
Skrattretande tyckte jag, såklart. Varför skulle man snacka ihop sig med sin enda direkta konkurrent om de enskilt viktigaste faktorerna för att sälja extra lösnummer? Jag har svårt att till exempel se Volvo och Saab avslöja kommande pr-satsningar för varandra. Och skulle någon anställd göra det är det förmodligen ett brott mot tystnadsplikten med en fot i arslet som följd.
Nog för att en kvällstidningsredaktion är en speciell plats att jobba på - men så annorlunda mot andra vinsthungriga företag är det förmodligen inte.
Men det är klart, ibland kan jag förstå att människor som inte på något sätt är insatta i mediebranschen kan börja fundera. I dag är andra dagen i rad som kvällstidningarna har samma etta-nyhet, och i går tog även löpen upp samma nyhet ...


Nyheterna man valde att satsa på i går (ett blogginlägg av Laila Bagge och Mia, 39, biten av en hund) låter jag dock förbli okommenterade ...

Inga kommentarer: