tisdag 10 augusti 2010

Allting ligger i betraktarens ögonhålor

"Tillslut blev det nästan obehagligt. Det kändes som en sexuell anspelning. Jag blev förbannad. Man kan fråga sig vad det är för samhälle vi lever i egentligen och hur kvinnosynen ser ut!"

Vad kan detta handla om måntro?, undrar kanske ni som inte läst den här artikeln. Jo, den handlar om en kvinna som anmält den här reklamen för osten Jarlsberg, som påstår att "Smaken sitter i hålen". Jag skrattar mig genom artikeln och frågar mig vad det för samhälle vi lever i egentligen, och hur hennes kvinnosyn ser ut - hon som verkar associerar alla hål hon kommer i kontakt med till det kvinnliga könet.

Efter anmälen ska Konsumentombudsmannen nu se om reklamen bryter mot någon av följande regler. Reklamen får inte:
* vara felaktiga, tvetydiga eller vilseledande.
* Ge tvivel om andra varors säkerhet eller lämplighet.
* Uppmuntra till överkonsumtion.
* Ange att en balanserad och varierad kost inte kan ge lämpliga mängder näringsämnen.

Och precis när jag läser de raderna hör jag en annan reklamslogan på teven: ”Man ska alltid äta Felix tomatketchup till allting – var dag.” Så till kvinnan i artikeln, alternativt någon annan lite mindre feministisk rättshaverist, läs punkt tre och lycka till med anmälan. Ni behöver inte credda mig när ni vinner målet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Felix-reklamen är inte ens speciellt bra presenterad. Den börjar med att han säger att det är en tjej på facebook som skrivit att "HON äter ketchup till allt utom pannkakor". På något sätt vänder dom det till att hon menar att det inte går att äta ketchup till pannkakor, vilket han då ska åka till henne för att visa att det visst går. Fattar inte att reklammakarna inte ens kan hålla ihop en storyline på 20-30 sekunder eller vad det är.

Tobbe sa...

Har också tänkt på det - grymt dåligt faktiskt. De framställer ju bara sig själva som smått korkade!