måndag 12 januari 2009

Guldbaggegalan 2009

Med grammisgalan färskt i minne går det inte annat än att beundra guldbaggegalan. Den var vassare, proffsigare och bättre på alla sätt och vis. Det enda som inte var numret större i kvällens filmgala var väl alkoholhalten hos pristagarna.

Först och främst vill jag bara säga att kvällens värd, Johan, skötte sitt åtagande med värdighet, med Glans skulle man nog kunna säga. Jag hoppas han får fortsatt förtroende i kommande galor.

Juryn skötte sig väl också hyfsat. Jag hade gärna sett att Låt den rätte komma in blivit årets film, nu fick den nöja sig med bästa regi, bästa manus och några småpriser.
Men det var inte alltför oväntat att Jan Troell skulle vara och nafsa lite på vampyrfilmens priser.

Och när vi ändå är inne på nämnda film: galans skandal!
Okej, det är inget i Kleerup-klass, men ändå. Tycker det är helt obegripligt att årets svenska filmprestationer, nämligen Kåre Hedebrants och Lina Leanderssons insatser i Låt den rätte komma in, inte var nominerade till något pris. Om nu tolvåriga barn inte passar sig i kategorier som bästa manliga och kvinnliga huvudroll så får man väl för tusan hitta på en ny kategori!

För att älta min favoritfilm i år ännu lite till så tycker jag det var synd att svenska folket röstade fram Arn – riket vid vägens slut till årets biofilm och inte, ja ni vet vilken. Men vad kan man förvänta sig? Det är väl samma personer som röstade idag som röstade fram E.M.D på grammisgalan…

3 kommentarer:

Mooney sa...

Synd att galor censurerar Johan Glans lika mycket som alla andra komiker som försöker sig på att skämta till det när de får chansen att leda en gala. De flesta skämt föll platt tycker jag. Och, kan någon förklara för mig varför Björn Gustafsson är rolig? Jaja, ska sluta gnälla och gå och lägga mig.

Anonym sa...

Pitegossen, ska jag förklara varför Björn Gustafsson är rolig? Jag skulle kunna försöka, men vet inte om jag lyckas. Han har utseendet med sig, han är liten och söt (ja, det hjälper!), han spelar jäkligt bra, han... äh. Orka förklara, du kommer ändå inte hålla med.

Anonym sa...

En gosse från Piteå: Igår var Johan Glans galavärd, inte ståuppkomiker. Jag tycker inte att man kan förvänta sig mer humor än vad vi fick igår. Att det kändes som att hans skämt föll platt tror jag beror på bristande reaktioner från (den tråkiga, nervösa och kanske lite för nyktra) publiken. För rolig - det var han!

Björn Gustafsson, ja han är rolig, orkar inte förklara varför, av samma anledning som Johanna. Igår var dock inte någon av hans starkaste insatser...

bjj: word.