måndag 20 april 2009

Sverige är ett avlångt land

Geografi är ett ämne som aldrig blir ointressant i ett land som Sverige. Som norrlänning känner jag ofta att man skrattar åt den light-formen av diskriminering som man jämt och ständigt kan höra i media.

Om man hör någon på radion säga att "i dag är det soligt i Sverige" kan man ge sig fan på att det regnar ute, men att det är soligt söder om Dalälven. Och när de första tidningsrubrikerna proklamerar att: "NU ÄR VÅREN HÄR", ja då är det bara att vänta ett par månader till innan den första tussilagon slår ut.

I dag på Efter tio bjöd Malou på några sköna geografiska flosklar. Värst var det när hon pratade om filmen The boat that rocked, som handlar om piratradio i Storbritannien. När hon skulle berätta om den forna piratradio i Sverige sa hon följande:
"I Sverige (läs: Stockholm) hade vi radio nord som sände, och i södra Sverige (läs: Malmö) fanns radio syd."

Enligt Wikipedia sände radio nord över "halva mellansverige", alltså Stockholm och området runtikring. Det är alltså Malous definition av "Sverige". Norrland är ju norrland liksom. Fast lite cred ska hon ha för att hon uppenbarligen inte heller räknar in Malmöregionen i Sverige. Sen att hon använder orden "södra Sverige" istället för "Danmark" är ju bara en smaksak.

4 kommentarer:

Linus Sandell sa...

Hrm... Jag tycker att DU borde kolla upp dina geografiska kunskaper lite. Malmö ligger faktiskt i södra Sverige, inte Danmark. Bättring Söderlund! ;)

Emil sa...

Jag tänkte just börja skriva på ett blogginlägg om mitt förhållande till Norrland. Lustigt sammanträffande, trots att mitt blogginlägg kommer ha helt motsatt perspektiv.

Och visst är det intressant att Norrland ibland mer eller mindre omedvetet glöms bort av oss i södra Sverige. Jag tror att många här nere tror att Stockholm ligger i mitten av Sverige, eller möjligen Gävle.

barajagjohanna sa...

Får jag fråga vad "Stockholm och runtomkring" egentligen innebär? För norra norrlänningar (läs: Umeå och uppåt) och södra sörlänningar (läs: Jönköping och neråt) känns det som att Falun skulle kunna ingå där, vilket Falubor aldrig, aldrig, aldrig någonsin skulle gå med på.

Något annat intressant med Sveriges karta och norrlänningar/sörlänningar är ju avstånd... Att åka 25 mil för en stockholmare är sjukt långt, medan det uppenbarligen inte alls känns särskilt långt för en norrbottning. Det borde du skriva om! ;) (Jag fick ju liksom nästan ett norrländskt tänk när jag tyckte att Lycksele och Piteå var runt hörnet och att vi nästan kunde titta in på en kaffe, trots att vi var 10-15 mil därifrån.)

Tobbe sa...

Linus: Nästan så att jag bad om en kommentar från dig när jag skrev sådär, Danmark ;)

Emil: Ser fram emot det sydligare perspektivet!
Ja, Sveriges geografiska mittpunkt ligger väl ungefär i höjd med Sundsvall, något som du väl ser som extremt långt norrut? ;)

Joppe: Ja, eftersom båten låg i Stockholms skärgård och sände in över land så nådde radiovågorna Stockholm och en för mig okänd omkrets runt ikring, därav ordvalet. Det enda konkreta jag hittat är som jag skrev i inlägget "halva mellansverige", vad fan det nu betyder... Så jag vet inte om Falun räknas med eller inte, där av det extremt luddiga formuleringen.
Känns skönt att du börjar få lite norrlänsk mentalitet i dig! :D