torsdag 23 april 2009

Inte lika för-JÄV-ligt som det låter

Jag tycker att domsluten mot The Pirate Bay var så fel det bara kunde bli. Enligt min åsikt skulle de ha fått gå fria. Och om rätten nu anser att de har gjort sig skyldiga till brott så kan de väl komma med ett rimligt straff istället för någon lösryckt fantasisumma. Just nu håller jag faktiskt på att läsa igenom den 107-sidiga domen i mål B 13301-06.

Att domaren Tomas Nordström nu anklagas för att vara jävig är givetvis inte alls bra. Hela rättegången skulle kunna komma att tas om, vilket skulle innebära att folk världen över skulle skratta åt den svenska rätten.

Men om man tänker lite grann. Hur farligt är det egentligen att en domare är med i uppphovsrättsföreningar? Nu är jag inte jätteinsatt i föreningarnas verksamhet, men att vara med i föreningar som pratar och kanske även värnar om upphovrätten - som är en del av Svea rikes lagbok - tycker jag nästan låter sunt.
Jag skulle inte vilja ha en domare som tvärt emot var med i någon form av anarkiklubb.

Att folk från åklagarsidan är med i samma klubb och att domaren regelbundet umgås med dessa kan jag dock hålla med om är ett större problem.

Jag personligen tycker att upphovsrättsfrågor är jätteviktiga och skulle själv kunna gå med i liknande föreningar. Hela mitt framtida yrke går ju ut på att leva på sin upphovrätt. Ändå tycker jag att The Pirate Bay skulle gått fria, så varför skulle inte Tomas Nordström också kunna vara av den åsikten?

Inga kommentarer: