söndag 21 december 2008

Mat-mästaren Mats

Först kanske jag ska klargöra att det är jag som är mästerkocken som åsyftas i rubriken. Jag heter faktiskt Mats Tobias Söderlund, och så blev det ju en fin alliterationsrubrik.

Nåväl. Jag tycker att det är roligt att laga mat. Dels för att jag gillar att äta maten efteråt (och att då man lagar maten själv får äta precis det man vill*), men också för att själva tillagandet är en ganska trevlig syssla. Att prova nya saker är alltid lite spännande.

Sedan jag flyttade in i min lilla etta med kokvrå har dock min matlagning sjunkit några nivåer. Även om jag lagar mat oftare än vad jag gjorde hemma så blir det alltför ofta snabba och enkla saker. Brist på tid, motivation och pengar att lägga på bra råvaror kan vara några bortförklaringar. Idag, sista Sundsvallsmiddagen för i år, slog jag dock på stort.

Menyn löd som följer:
Timjanskryddad renstek på en bädd av rotfrukter som serveras tillsammans med kokt potatis och en rödvinssås.

Oh my, vad gott det var. Eftersom min lillebror var den lyckligt lottade matgästen så fick dock rödvinet nöja sig med att stanna i såsen. Glasen fylldes istället med den kulinariska drycken coca-cola. Men det funkade det med!
Och bäst av allt: Jag har en jävligt lyxig matlåda som väntar på mig när jag återvänder till Sundsvall efter nyår!


Mumsfillibabba!

*Det där med att få äta vad man vill... En av mina favoritpizzor har falukorv, majs och lök som "topping", men den pizzan är det nog bara undertecknad själv som tillagar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du, heter det inte "kokt" potatis? ;)

Tobias Söderlund sa...

Jag orkade inte hitta på någon finurlig bortförklaring till varför jag skrev fel, så nu har jag ändrat det helt enkelt... :P

Anonym sa...

Haha. Men jag vet inte, man kanske kan säga "kokad" också? Eller? "Kokt" är ju dock vad man brukar säga.. Kokad lät som lite roligt bara... :) (observera den norrländska meningen... jag övar i smyg)

Lina-Marie sa...

Lyxigt värre! :9