torsdag 4 december 2008

Ipred och abborrjägaren

”Nedladdning hotar oetablerade artister”
Så lyder en av alla Ipred-rubrikerna som flyger omkring i kvällspressen just nu. Jag funderar ett tag på de orden. Så jävla ogenomtänkt. Orden kommer från Joakim Nätterqvist. Kanske föll han av sin häst en gång för mycket under arn-inspelningarna, men nedladdning är ju faktiskt en möjlighet för oetablerade artister att bli kända innan man lyckats få ett skivkontrakt osv. Visst har han en liten poäng när det gäller hans egen kära filmbransch, men för att ta ett exempel:

Hur fan hade Basshunter lyckats klättra upp till toppen av varenda jävla topplista i Sverige och senare även bli etta i England om det inte vore för nedladdningen?


Med andra ord: Snälla politiker! Rösta igenom Ipred-lagen fort som fan! Vi behöver inga fler dota-spelande nördar i mankinis som sjunger om botar med flicknamn...

(Det är faktiskt inte så kul när man är utomlands och pratar med folk och de börjar sjunga boten anna när man nämner att att man kommer från Sverige!)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Joakim Nätterqvist säger "– Inte ens filmen Arn, som jag varit med i, går ju med vinst." till AftonBladet.

Har Joakim aldrig reflekterat att filmen Arn är ett sömnpiller som får mediokra 6.3 på internet movie database (imdb)? Har svenska filmsamfundet aldrig tänkt på att svensk film är mestadels långtråkig och usel?
Hoppas att pirakopiering kan bidra till bättre filmer om inte annat, nåt som är sevärt på bio...

Tobias Söderlund sa...

Jag har faktiskt inte sett filmen än (har fått för mig att jag ska läsa böckerna först), så jag ska inte uttala mig om den är ett sömnpiller eller inte.

Men största anledningen till att filmen inte går med vinst är förmodligen den gigantiska summan som filmen kostade att producera - det funkar inte i ett litet land som Sverige. Det är alltså invånarantalets fel, inte fildelarnas...

Anonym sa...

Grejen hela dagen är ju att de som VILL sprida sina alster helt gratis till folket ska kunna göra det, man kan ju inte förbjuda folk att vara generösa. Eller hur?
Men de som verkligen vill ha cred (läs betalt) ska få det.
De som laddar ner gratis kan ju ladda det som erbjuds. Poängen är den att de som inte vill jobba gratis inte ska tvingas till det. Enklare än så är det inte.
Tror du inte att Bazzhunter idag har bolag som vakar hans intressen? Jag tror faktiskt att han är rätt nöjd att få lite kosing för sålda skivor, han skulle nog inte tacka nej iaf till intäkterna han får för plattorna...*ler*