måndag 1 februari 2010

Telefonjack? Nej tack!

Min första morgon som Stockholmare tillbringas framför TV4 Nyhetsmorgon. Precis som vanligt, med undantag för lokalnyheterna. Jag kan redan nu konstatera att jag kommer få skavsår i öronen av ord som tågförseningar, signalfel och ersättningsbussar ...

En icke SL-relaterad Stockholmsnyhet som snurrat under morgonens sändningar är att 58 procent av nollåttorna aldrig stänger av sina mobiltelefoner. Jag tycker att en sådan "nyhet" är ännu ett exempel på hur nyhetsmedierna inte riktigt hänger med tekniken. De flesta jag känner i min ålder har bara mobiltelefon, ingen fast. Och jag har svårt att se att siffran "58 procent drar inte ur sin telefon ur jacket när de går och lägger sig" skulle blivit en nyhet för 20 år sedan.

Nu är väl undersökningen förhoppningsvis gjord på ett urval som innehåller andra än bara unga mobilmissbrukare utan fast telefon. Men jag tycker nästan det är en större nyhet att mer än fyra av tio faktiskt stänger av sina kära yuppienallar! Själv nöjer jag mig oftast med ljudlöst.

Inga kommentarer: