lördag 20 februari 2010

Varför läser inte du Aftonbladet?

Sedan jag fick min praktikplats har jag om och om igen stött på ett märkligt fenomen. När jag berättar för folk (utanför branschen) att jag ska jobba på Aftonbladet så får jag nästan alltid samma reaktion: "Kul, spännande, men ..."
Och sedan kommer en lång utläggning om varför de ogillar Aftonbladet och har slutat köpa tidningen. En utläggning som alltid avslutas med ett skämtsamt: "... fast det ser väl du till att ändra på nu, va?"

Roligast hittills var nog ändå när jag var och klippte mig senast. Scenariot var som ovan. Frisören sa att hon alltid läste Aftonbladet förut - men att hon nu bojkottade tidningen "för att de bara skriver en massa om Big Brother". På uppmaningen att jag skulle "fixa det" svarade jag bara att en redigeringspraktikant på sporten nog inte har så mycket att säga till om vad som skrivs på nöjessidorna. Jag besparade mig nöjet att upplysa henne om att Big Brother slutade sändas för fyra år sedan.

Nattens taxichaffis var också en Aftonbladet-vägrare. En rätt nybliven sådan: "Jag svär! Jag har slutat köpa Aftonbladet för den jävla svininfluensan. Fiii fan vad de skriver om den jävla svininfluensan. Jag blev tvingad att vaccinera mina barn trots att jag inte ville. Fiii fan!"

Jo, Aftonbladet var ju det enda svenska mediet som skrev en massa om svininfluensan (och det var säkert deras "fel" att dina barn blev vaccinerade) ...

Visst är det jättekul att alla har en åsikt om ens arbetsplats. Man har alltid något att prata om med nya människor (om man orkar). Men min fråga är - gör folk verkligen så här i andra fall? Börjar folk vräka ur sig allt de ogillar med andras arbetsplatser?

Ja, jag blir lite irriterad, men för det mesta är det roligt. För jag har fortfarande inte hört ett vettigt och genomtänkt argument för varför folk bojkottar min kära arbetsplats. Så - varför läser inte DU Aftonbladet?

13 kommentarer:

Thomas sa...

Jag löser inte Aftonbladet för att jag inte jobbar där.

(Fast jag LÄSER faktiskt Aftonbladet.)

Tobias Söderlund sa...

Haha, lustigkurre där ;)

Emma sa...

Så du redigerar sportsidorna alltså? Jag trodde att du skulle vara på nyheterna. Men jag måste ju säga att du har rätt plats!

Tobias Söderlund sa...

Ja, det var sagt att jag skulle få gå emellan under praktiken - men allt tyder på att jag är på de rosa sidorna för att stanna ;) Och jag klagar inte - särskilt inte nu under OS! :)

Emma sa...

Det förstår jag verkligen! Gu va kul att få vara på sporten! Helt rätt ställe! :D

Johannes sa...

Expressen/GT håller lite högre klass.

barajagjohanna sa...

Johannes: Vilket skämt!

Tobbe sa...

Johannes: Jag säger som min kära sambo... :P

Oskar M sa...

Tror inte jag får ett bättre tillfälle att posta den här länken.

http://www.journalisten.se/kronika/22337/den-stoersta-storyn-pa-laenge#

sus sa...

Öj. Jag läser minsann aftonbladet. Jag har gått samhällsmedia och lärt mig vara källkritisk och sålla ut sånt som inte är intressant. Det borde fler göra ;) höhö. Jag kommer mest troligt till sthlm dagen mellan våra födelsedagar förresten :D

Tobbe sa...

Sus: Braaaa där ;) Håller helt och fullt med :)
Åh, kanske ses en sväng på stan? Jag tror jag jobbar den dagen, men jag börjar inte förrän 18.00 :)

elin sa...

tobbe:) jag klickar in på aftonbladet då och då. visst finns det en hel massa skräp men som susanne säger sållar man ju lite! dock så ångrar jag mig varje gång jag klickar på os-bevakaren. den sidan är så rörig och ologisk att jag börjar gråta.
fast det kanske bara är jag och mina hormoner.
saknar dig i alla fall och det är grymt att det verkar gå så bra för dig:)

Tobbe sa...

Elin: Ja, inte ens en liten nörd som jag själv läsar allt som Aftonbladet skriver om ;)
Men nu är OS snart slut, så då behöver du inte spilla fler tårar över den röriga bevakaren :P
Jag saknar dig också! Vi måste ju lyckas ses någon gång - och gärna inte alltför långt in i framtiden! :)