söndag 14 februari 2010

Skåningarnas egna pain au chocolat

Orden "gourmet" och "skåningar" är inget jag brukar nämna i samma mening särskilt ofta. (Behöver jag säga mer än svartsoppa och spettekaka?) Så egentligen borde man ju inte bli särskilt förvånad när man stöter på ännu en "skånsk delikatess" som snarare känns som tagen ur en skämtsamling och inte en receptbok.

Jag pratar om bulle med bulle.

Ja, eftersom de kära skåningarna inte bara har konstiga smaklökar utan också har problem att prata svenska så fodras här en liten översättning ... Den första bullen är en helt vanlig fralla som man ska dela. Den andra bullen är en chokladboll - som man ska lägga mellan de båda brödhalvorna. Et voilà!

Men inte finns väl det här i någon riktig receptbok, tänker ni? Nja, vem vet, men matklubben.se har i alla fall ett recept på nätet:

"För måttangivelser vänligen logga in" - jag tror jag klarar mig, även om jag mot förmodan skulle vilja prova!

2 kommentarer:

Lina-Marie sa...

Haha. Låter... intressant, minst sagt! :)

Tobias Söderlund sa...

Ja! Det känns lite som en efterrättspalt för att använda ord som vi norrlänningar kan relatera till :P