tisdag 16 februari 2010

Lika McÄcklig - oavsett dag och namn

Fettisdagen. Sista dagen före det kristna fastan. Dagen då de troende ska svulla i sinne så att de klarar den 40 dagar långa frånvaron av förtäring till minne av Jesu frestelse. Och med tanke på hur sjukt många semlor som säljs i dessa tider måste det finnas en hel del fastande filurer runt om i Sverige! Eller?

Nja, jag själv trycker glatt i mig dessa gräddiga bakelser utan att ägna mig åt självsvält tiden fram till påsk. Semlan är en fin symbol för vårt sekulariserade samhälle. Vi behåller de roliga inslagen från religionen (och gör gärna om dem så att det blir ännu roligare), men struntar i det jobbiga.

Om jag ska äta någon semla i dag vet jag inte. Jag som inte planerar att fasta kan ju äta en när som helst. Men en semla som jag definitivt inte ska äta i dag är den här.
Lika äckligt vad de än kallar den ...

Inga kommentarer: