söndag 6 december 2009

Vänskap har många ansikten

Jag har genom hela livet haft förmånen att alltid ha en massa bra vänner. Samtidigt har dessa vänner ofta försvunnit med tiden - kanske mest på grund av flyttar. Därför tycker jag att riktigt bra vänskap är den som håller, oavsett var man råkar befinna sig på klotet Tellus. Man behöver nödvändigtvis inte jämt höras när man är på olika håll, men när man väl ses ska allt vara som vanligt.

En sådan vän är min kompis Åsa. Vi har faktiskt aldrig bott i samma stad, men har ändå varit kompisar nästan så länge jag kan minnas. Vi har varit på fjällresor, minikryssningar och utlandsresor tillsammans. Oftast syns vi bara ett par, tre gånger om året.
Hon bor nu i Södertälje och jag i Sundsvall. Förutom min sommar i Nykvarn i år är det här det närmsta varandra vi någonsin har bott - sisådär 40 mil. I helgen var hon på en snabbvisit hos mig i Sundsvall, vilket givetvis var mycket trevligt.

När praktiken drar igång i februari kommer jag bo betydligt närmre henne än dagens 40 mil. Kanske kan vi för första gången i våra liv ses lite mer som vanliga kompisar, utan en massa planerande och kollande i almanackor. Kanske. Vi hann inte ses så många gånger i somras, men möjligheten kommer att finnas där i alla fall.

Kompis Åsa på stora torget i Sundsvall.

Inga kommentarer: