måndag 28 december 2009

Det heter chatta, inte tjattra!

Här på jobbet sitter jag som en spindel i nätet för en massa tipsexperter runt om i landet. De skickar sina tips till mig och jag skickar ut dem till landets redaktioner. Givetvis måste jag hela tiden hålla kontakten med alla dessa gubbar för att allt ska flyta på. Vissa ringer, men de flesta stämmer jag av läget med på internchatten. Och att sitta och chatta med en massa gubbar är ofta ganska intressant.

Hela sommaren här på TTspektra hade jag tänkt lägga upp ett smakprov på hur det kan låta på en chat full med 50- och 60-plussare. Men taget ur sitt sammanhang lät det ofta ganska hemskt (jargongen är för att citera någon av dem; rå men hjärtlig), så det blev aldrig av.

Nu under min snabbvisit här i glashuset så tänkte jag att det var dags för det där inlägget att bli verklighet. Så här kan det se ut när det kommer in lite ungt blod bland gubbarna:

• Travgubbe 1: DD 2sp måndag är skickad
• Jag: gr8
• Travgubbe 1: gr8?
• Jag : Tänkte att jag måste lära er lite chatförkortningar när ni ändå hänger här hela dagarna... gr8=gr-eight=great=toppen!
• Travgubbe 1: vad du kan!
• Travgubbe 2: gr8 måste väl vara grotta?
• Jag: haha, ja, faktiskt!
• Travgubbe 2: Nu måste jag grotta ner mig i nästa tips!

Och i dag kom ett meddelande på chatten:

• Travgubbe 3: Tobias, du är gr8!

Naaaw, de lär sig!

2 kommentarer:

barajagjohanna sa...

DD betyder inte Dala-Demokraten utan Dagens Dubbel har jag lärt mig! Eller hur?! :)

För övrigt måste det vara ett väääääldigt bra betyg att då betyget "Tobias, du är gr8" från en sån där gammal räv... :)

Tobbe sa...

Johanna: Ja, vad du kan! ;)
Haha, ja kanske det, fast de är rätt snälla även om de inte alltid vill erkänna det. :P