måndag 21 december 2009

När "jämlikheten" slår tillbaka mot kvinnorna

Kampen mellan kvinna och man är ett gammalt spel som bygger på ännu äldre fördomar. Männen ska svara på typiska kvinnofrågor och vice versa. Här i Falun har jag och Johanna haft det mysigt och spelat lite sällskapsspel. Men kampen mellan kvinna och man kommer vi nog inte spela så mycket mer av. Johanna blir nämligen så arg på frågorna.

De typiskt manliga frågorna handlar om ämnen som bilar, militär och fotboll. Medan de kvinnliga främst rör sig inom ämnen som matlagning, smink och barn. Och tydligen är det väldigt fuskigt ... För med åren har ju det svenska samhället som bekant blivit väldigt jämställt. Männen lagar mat, städar och tar hand om barnen - medan kvinnorna fortsätter med det som de alltid gjort. Inte flyttar de ut och mekar med bilen bara för att männen ställer sig framför spisen. Alltså är spelet kampen mellan kvinna och man väldigt diskriminerande mot kvinnor eftersom de svenska männen är så jämställda. Logik på hög nivå va?

Nu klagar jag inte alls på denna utveckling. Personligen lagar jag mycket hellre mat än bilar, och jag tar gärna hand om barn istället för att leka krig. Och jag har absolut inget emot att ta hem busenkla segrar i sällskapsspel heller!

Inga kommentarer: