söndag 28 september 2008

"Man ska supa och spela fotboll!"

Helgen lider mot sitt slut. Förutom att jag dissade Ikearesorna har jag tillbringat hela helgen med tjejerna. Nu sitter Susanne och Matilda på varsin buss i olika riktningar, men båda bort från Sundsvall. Det har varit jättekul att få träffa dem, vet inte när nästa gång blir, kanske jul?

Nu sitter jag vid datorn och skjuter måsten några minuter längre bort i framtiden. Sneglar mot disken från gårdagens tacomiddag. Sneglar mot golvet och inser att en städning skulle vara på sin plats. Sneglar mot högen med böcker jag borde läsa. Häger, Larsson och Fichtelius går väl an, men Hadenius och Wiebull är inga man läser frivilligt.
Första tentan är på fredag.

Jag har dock ingen märkbar tentaångest än så länge. Tror universitetsmentaliten har tagit ett grepp om mitt pluggande redan. Målet är inte att ha alla rätt längre. Ingen bryr sig om betygen och så länge man slipper skriva omtenta ska man väl var nöjd? Typ.

När vi i fredags fick träffa sju stycken före detta elever på journalistprogrammet sades det en hel del intressanta saker. Det roligaste citatet leverades av en kvinnlig före detta student:
"Ni tjejer borde vara mer som killarna. Jag minns när jag pluggade här, tjejerna satt hela kvällarna och pluggade medan killarna var ut och söp och spelade fotboll."
Budskapet var i alla fall att kontakter är viktigare än höga betyg. Tror jag.

Inga kommentarer: