tisdag 17 november 2009

Woosch (ljudet av att sparka in en öppen dörr)

Jag kanske inte alltid ser ut som den vassaste kniven i lådan - men ibland känner jag mig fan som ett geni!

I dag kom nya numret av tidningen Studentliv. Och som vanligt blev jag lite besviken.
Som journalist ska man givetvis tänka på att inte skriva saker som är självklara för läsaren. Att förklara offside-regeln på sportsidorna känns ganska meningslöst. Antingen har skribenterna på tidningen Studentliv glömt detta - eller så är jag betydligt smartare än medelstudenten.

På förstasidan puffar tidningen stolt för två guider. "Vässa ditt skrivande - knepen som lyfter texten" och "Åtta tips för smart festande". Skriva och supa, två säkra studentämnen. Något som de flesta har stor erfarenhet av.
So what's new? Uppenbarligen inget ...

"Knepen" för att skriva bättre bestod till exempel av:
~ Jobba hela tiden på att bli bättre.
~ Kör stavningskontroll.
~ Skriv med egna ord.

No shit Sherlock! Fick inte jag de där tipsen redan i mellanstadiet eller har jag inbillat mig det?

Och festtipsen då:
~ Drick varannan vatten.
~ Ät mat när du dricker alkohol.
~ Ta bara med pengar till det du planerat att dricka.

Revolutionerande! Jag kanske inte fick dessa tips redan i mellanstadiet, men nog har jag hört dem - några gånger för mycket till och med.

Så då är frågan, är det jag som är ett geni? Har studenter inte redan koll på detta? Eller är det helt enkelt så att Studentliv inte riktigt känner sin målgrupp (som består av högskole- och universitetsstudenter)? Det mest ironiska av allt är att båda dessa guider ligger under vinjetten "Smarta sidorna"!

Ps. I en bildtext står det att kondomer skyddar mot HIV.
No shit!

8 kommentarer:

snabbasteg sa...

Haha den stackars ensamma journalisten Natalie Roos Holmborg, som verkar stå för hela produkten själv, har väl fått slut på inspiration. Eller har hon möjligen insett att alla, likt jag, ändå bara lägger den direkt i tidningssorteringen...

JP sa...

Måste nog vara du som är ett geni Tobias! haha nja tror nog mer på det senare alternativet om jag ska vara ärlig ;)

Emil sa...

Klockrent resonemang, jag tycker själv att Studentliv blir sämre och sämre för varje nummer, men det beror säkert mycket på att jag för varje nummer får bättre koll på vad som egentligen är bra journalistik, schysst språk, snygg redigering osv. Det är väl det som är det sämsta med att bli journalist; det blir nästan plågsamt att läsa en tidning med alltför tydliga brister. Helt plötsligt är det hur lätt som helst att tävla i "finn fem fel" i lokaltidningen Östran.

Tobias Söderlund sa...

Snabbasteg: Ja, antingen eller, men med tanke på hur sällan tidningen kommer ut tycker man ju att de ska lyckas hitta på något matnyttigare innehåll.

JP: Attans då :P

Emil: Precis - och det är inte bara i Östran som finn fem fel är en barnlek. ;)

Ylva Rehnberg sa...

Hej Tobias, kul att du engagerar dig i Studentliv, men såklart trist att du tycker att den inte tilltalar dig.

Det är alltid en balansgång att veta vad som är alldeles för uppenbara tips, och vad som faktiskt kan vara till nytta. Studentliv kommer ju till alla studenter med studiemedel, dvs både nybörjarstudenten och den som pluggat i många år och har bra koll på studieteknik osv.

Men huvudanledningen att jag kommenterar är att du, som alltså är en medveten läsare och tycker att vi ligger på för låg nivå, ändå uppenbarligen missade att kondombildtexten var ironisk eftersom notisen handlade om att det faktiskt finns de som inte tror att kondomer skyddar mot HIV. Överskattade vi alltså läsarna där och underskattade dem på plugga-sidan? Alltid en balansgång!

Vänliga hälsningar Ylva Rehnberg, chefred på Studentliv

Tobbe sa...

Hej Ylva! Trevligt att du har hittat hit.

Till att börja med kan jag ju säga att jag visst tycker att tidningen tilltalar mig - dock inte hela innehållet uppenbarligen. Hårdvinklingen beror väl på berättartekniska knep och journalistiska värderingar som jag blir alldeles fullmatad med här på utbildningen.

Att jag efter att ha bläddrat i detta nummer kände för att blogga om det var för att ni lyckades få med två extremfall - som ni dessutom värderade så högt att ni puffade för på ettan. Att man ska jobba på att bli bättre (vilket i sig inte ens är ett konkret tips) och att det är bra att dricka vatten när man festar, det är saker som till och med högstadieelever skulle skratta åt för att de är så självklara. Så ja, där tycker jag helt klart att ni underskattade era läsare, oavsett om man är nybörjare eller har ett studieskuldsberg högre än Kebnekaise.

Att HIV-bildtexten var ironisk uppfattade jag - och skrattade gott. Jag tyckte till och med att den var så rolig att jag ville ha med den i mitt inlägg som en ironisk twist på slutet. En stor del av de som läser min blogg får också Studentliv, så även om ironin inte framgick jättetydligt i mitt inlägg tror jag ändå att man kopplar när man ser den i sitt sammanhang. Men ironi är uppenbarligen svårt i skriven form ...

/Undertecknad

JP sa...

Haha alltså jag blir helt snurrig av alla kommentarer! Men räcker kanske med att säga att jag iaf förstod ironin i ditt inlägg, fast jag knappt vet vad det är för tidning ni babblar om ;)(antar att du också försod att jag gjorde det)

Tobbe sa...

JP: Bra, du är ju nästan ett lika stort geni som jag ;)