fredag 20 november 2009

Uppfinningsrik matematik stillar sötskrik

Slutet på ännu en skolvecka tänkte jag skulle firas med en kladdkaka. För omväxlingens skull tänkte jag baka någon annan sort än mina standardrecept. Så jag började googla. Men varje gång jag hittade ett spännande recept stod det längst ner: Låt stå i kylskåpet över natten/ett dygn. Hell no!

Till slut hittade jag ett bra recept - som givetvis skulle stå och vila i minst en halv dag. Jag kollade på klockan och började tänka. Dag, inte dygn. Dagen är ju tiden mellan solens upp- och nedgång. Och nu är det vinter och jag bor i Norrland, alltså är dagen här ganska kort. Närmare bestämt sex timmar och 28 minuter i dag! Om kladdkakan ska stå och vila en halv dag innebär det alltså bara tre timmar och en kvart - strålande!

Jag slängde ihop kladdkakan (med vit choklad som spännande ingrediens) och klockan fem var den färdig för sin vila. Vilket alltså borde betyda att den är klar för att ätas lagom till första idol-pausen. Mums!!


"Inte före maten, Tobias!"

Tips från coachen: Stäng av elvispen innan ni lyfter upp den från smeten. Min nystädade lilla kokvrå såg plötsligt skitigare ut än den äckligaste toastolen, och högen med odiskad disk blev inte direkt renare...

4 kommentarer:

Fröken Norrlandsleksing sa...

ååååå, så fantastiskt underbart gott!
Ät inte upp hela ikväll utan ta med den imorgonkväll!

Karin sa...

VIT CHOKLAD!!!! Vilket genidrag!

Tobbe sa...

Emma: Hela är absolut inte uppäten, men du får allt svänga förbi förrådet om du ska försöka sno dig en smakbit ;P

Karin: Jag ÄR ett geni ;D

JP sa...

Shit, inte visste jag att du var SÅ bra på matte!? :D