onsdag 4 november 2009

Dagens tanke: En smått surrealistisk situation

För ett drygt år sedan kom jag till Sveriges bästa journalistutbildning, utan någon större erfarenhet av medievärlden, men med ett brinnande intresse för journalistik. I början på andra terminen fick jag klart med sommarvikariatet jag hade i somras - på TT Spektra i Stockholm. Jag fick nypa mig i armen flera gånger och fråga mig själv hur det gått till.

Nu, i mitten på tredje terminen, har jag alltså fått fyra månaders praktik på Aftonbladet. AFTONBLADET! Tidningen jag har läst hela uppväxten och som jag rankar som det bästa vi har här i landet. Hur fan gick det till? Jag nyper mig ännu hårdare i armen.
Och än mer fundersam blir jag när jag tänker på min ansökan. Man får söka fyra platser - jag sökte bara en. Det bästa. Visst, jag har aldrig nöjt mig med annat än det bästa, men ändå! Jag brukar heller inte vara dumdristig... Hade någon sagt för ett drygt år sedan att jag bara skulle söka Aftonbladet när det var dags för långpraktiken hade jag nog bara skrattat.
Näe, min enda förklaring är att det här verkligen är Sveriges bästa journalistutbildning. Jag har blivit jävligt bra och de har till och med lyckas sparka bort den där jante och lyckats få mig att fatta det! Och den där livslånga drömmen jag skriver om i min header - ja den går mer och mer i uppfyllse för varje dag som går.

6 kommentarer:

JP sa...

Jante kan fan knulla sig själv! Haha nämen seriöst börjar bli ganska less på honom :D Älskar att du bara sökte en plats! YOU GO TOBI!

Tobbe sa...

Haha, ja fuck Jante! ;D

LvB sa...

Haha, tänkte samma tanke i måndags när jag fick klart med bladet. Känns som man bara glider fram här... me like!

Tobbe sa...

Me like too ;)

barajagjohanna sa...

Glider fram? Ni provocerar mig!

JOHANNA ARREMAN sa...

Hej!

Var pluggar du? Jag själv funderar starkt på att plugga till just journalist.

Svara gärna i min blogg då jag är usel på att komma ihåg var jag har kommenterat haha..

/Johanna