fredag 27 november 2009

Sagan om sockeravhållsamheten

Godis är gott. Kladdkaka likaså. Och fika i mängder. Och (tyvärr?) har det blivit ganska mycket av den varan på sistone.

Kulmen kom förra helgen när Johanna vaknar någon gång vid fyratiden på natten(!) och utbrister: Vi måste äta kladdkaka! Varpå vi kastar oss upp ur sängen och börjar smaska i oss av det bruna guldet. Låt gå att vi kanske fortfarande var lite berusade ...
Efter det bestämde vi oss - inga sötsaker innan fredagkväll.

Fyra och en halv dag utan sötsaker låter kanske inte som någon större svårighet. Jag har själv aldrig haft problem att avstå från godis och fika. Men regler är till för att brytas, och med ett förbud så har sockeravhållsamheten varit jobbigare än någonsin. Men jag tror faktiskt att det har varit svårare för Johanna!

Varje kväll den här veckan har jag fått somna till ljudet av hennes mantra: "Tänk vad gott det skulle vara med lite kladdkaka nu. Eller geléhallon. Eller en pizza." Och så vidare. Det har till och med gått så långt att hon går runt och inbillar sig lukten av geléhallon och pizza i min lägenhet, trots att det var månader sedan något av det har varit innanför dörren.

Jag ska väl inte säga att jag helt har klarat mig från beroendetendenser. Här om dagen satt vi på Waynes. Eftersom fika var uteslutet tog vi bara något att dricka. När tjejerna grävde ner sig i caféets veckotidningar satt jag mest och stirrade rakt fram med en penna i handen. Plötsligt märker jag att jag helt omedvetet har skrivit ordet "godis" på papperet framför mig. Jag tror att mitt undermedvetna vill mig något!

Nu har veckan hur som helst passerat utan regelöverträdelser, något som vi givetvis firar med en massa fika! Uppvärmning nu ikväll med lite bullar och choklad, men i morgon smäller det! Kakbuffé i Säter. All you can eat. Fan vad jag ska må illa ...

Roligaste den här veckan var ändå när jag sa till Johanna att vi inte kunde äta kladdkaka när vi kommer hem till Sundsvall igen - då är det ju måndag. Hon tittar på mig med skräckfylld blick och nästan skriker: "Vem har sagt att det ska gälla VARJE vecka?!?"
Jag tror den där kakbuffén kommer göra henne gott.

Inga kommentarer: