söndag 31 maj 2009

Att läsa eller inte läsa är inte ens en fråga

Att plugga går till stor del ut på att läsa böcker. Därför är det kanske lite märkligt att när man väl får lite ledigt så är det första man gör att plocka upp en bok. (Okej, det var kanske inte riktigt det första, ledigheten firades med lite fest igår. Och okej, vi är egentligen inte lediga, men uppsatsen är tryckt och vi inbillar oss att sommaren har börjat.)

Än märkligare är det att det kan kännas så fantastiskt att bara få ligga och läsa, sida efter sida, kapitel efter kapitel - trots att boken jag läser är långt ifrån något mästerverk. Men då är det en jävla skillnad på kurslitteratur och skönlitteratur.

Sist jag läste en "riktig" bok tror jag var i Grekland i slutet på förra sommaren. Den var drygt 600 sidor och jag slukade den i solen på några dagar. Boken jag läser nu är på drygt 200 och känns som en lämplig liten aptitretare inför sommarens läsperiod. Jag har hunnit mer en halva under dagen (och hunnit bli alldeles röd på köpet) och tror att jag ska läsa klart den innan jag tar tag i uppsatsläsningen. För jo, lite mer akademisk text ska trots allt hinnas med att ögnas igenom innan första året på utbildningen är slut på riktigt!

Inga kommentarer: