måndag 6 juli 2009

Finanskris för godisgris


När jag var liten var en av mina absoluta favoritgodisar sötlakritsen som syns här ovan. Sedan jag köpte den sist har den hunnit med att byta vokal och fått det mer internationella namnet: kick. Den har också hunnit med att bli betydligt dyrare.

I går när jag strosade omkring på centralen i väntan på nästa tåg hittade jag sju kronor i fickan som jag beslöt mig för att spendera på något gott. Problemet var bara att nästan allt jag hittade kostade minst tio kronor. När fan blev godis så dyrt? Men så såg jag det. Den fantastiska lilla sötlaktritsen i det rödsvarta omslaget med ny vokal. Priset: sju kronor.

Först blev jag glad över att ha hittat något som jag hade råd med utan att behöva dra visakortet. Sedan kom chocken. Sist jag köpte en käck/kick kostade den fyra kronor. En ökning med 75 procent på några år!! Men det slutade inte där. När jag kom till kassan och kassörskan blippade in den visade det säga att priset på hyllan var fel - den kostade åtta kronor. 

Inga kommentarer: