tisdag 14 juli 2009

Drömmar om baguetter och rödvin

I dag sitter jag och drömmer mig bort till ett land där grodor och sniglar hellre ska ligga på en tallrik än på marken. Ett land där var och varannan går med en baguette under armen. Ett land där man inte behöver rita karikatyrer av presidenten - det räcker med att knäppa ett vanligt kort.

Om det fortfarande råder några oklarheter så kan jag avslöja att landet i fråga är Frankrike.

Att jag sitter och tänker på la France just i dag, den 14 juli, är väl kanske inte så konstigt. Men det är inte nationaldagen jag tänker på främst. För ganska precis två år sedan fick jag nämligen frågan av Annika: "Vill du flytta med mig till Frankrike och plugga en termin i Aix-en-Provence?"
Okej, jag minns inte den exakta formuleringen. Den var förmodligen mycket mer välformulerad, inlindad och övertalande. Jag sa blankt nej, men en knapp vecka senare var flytten spikad och plötsligt delade jag och Annika en lite etta på Rue Bedarride!

Vår kära gamla adress! (illustrerad av Annika)

Att skriva ner allt jag sitter och tänker på i dag skulle givetvis bli alldeles för långt. Och det skulle även vara ganska onödigt med tanke på att det mesta finns förevigat på en annan blogg. Men det var en rolig tid och jag är väldigt tacksam att Annika inte godtog mitt spontana "nej" den där julidagen för två år sedan.

Dagen till ära tycker jag att lite fransk musik skulle passa bra här på bloggen!



Alizee (hyllning till France Gall) - Ella, Elle l'a

4 kommentarer:

annika sa...

ärligt talat tror jag att det var exakt de orden jag sa :D

Tobbe sa...

Haha, okej ;)
Minns du om det var exakt den 14 juli som du frågade också? :P Kollade nämligen på min förrförrförra blogg (jag ska försöka att hålla mig fast vid den här bloggen ett tag nu) och första gången jag skrev om det var 16 juli, men då hade jag funderat på det ett par dagar tydligen...

annika sa...

nee, ingen aning. jag kunde lika gärna tro att jag frågade di mitt i vintern :) Jag ska kanske läsa en distanskurs i sundsvall i höst i tidningslayout typ. Får se. Då kanske jag kommer och hälsar pånågon gång

Tobbe sa...

Haha, okej ;)
Aha, kul! Det tycker jag verkligen att du ska göra, både läsa kursen och komma och hälsa på alltså!
Vad heter kursen, är det Dagspressredigering I eller någon mer grafiker-inriktad kurs? :)