onsdag 19 maj 2010

"The owls are not what they seem"

Twin Peaks är en serie jag missat totalt. Kanske inte så konstigt med tanke på att jag bara var året gammal när den sändes. Men nu i DVD-boxarnas tid är det ju så lätt att ta igen missad tevekultur.

Och precis det håller jag på att göra nu.

Till slut klarade jag helt enkelt inte av att inte ha sett Twin Peaks. För det första så tyckte jag att det verkade vara en serie helt i min smak. Ett mordmysterie i skruvad David Lynch-tappning - kan det bli bättre liksom? För det andra pallade jag inte att stå utanför och inte förstå alla Twin Peaks-referenser som aldrig verkade ta slut. Det känns lite som att det var Jonte Hedström som drog igång det hela i somras med sitt uttalande: "Skellefteå är rena Twin Peaks." Efter det har jag hört folk nämna serie lite hela tiden. Att snacket om serien har eskalerat sedan dess är dock kanske inte så konstigt med tanke på tjugoårsjubiléet i år.

Så för en vecka sedan satte jag mig ner och började se pilotavsnittet till serien. Tre dagar senare var första säsongen slut. Och då fanns det ju inte så mycket till alternativ - jag var ju tvungen att köpa resten! Så nu har jag hela säsong två i min ägo och jag har börjat beta av även den. Och serien är ju för det mesta helt fantastisk.

Med detta vill jag konstatera två saker: DVD-boxar är en underbar uppfinning, och ordspråket bättre sent än aldrig stämmer bra.

Inga kommentarer: