söndag 29 mars 2009

Väldigt voluminöst vokabulär

Journalister ska ha stort ordförråd. Vi ska kunna alla de där synonymerna som lyfter en text, eller varför inte en rubrik, lite extra. Som ni kanske har märkt (på till exempel den här rubriken) så gillar jag alliterationer. Och då är det ju fiffigt att ha många ord i ordbanken att välja på. Precis som rubriken säger, man ska ha ett: otroligt omfångsrikt ordförråd.

Under min praktik har mitt ordförråd utökats en del. Särskilt på en punkt, nämligen förolämpningar. Jag ska inte inviga er i alla nya uttryck, utan bara dela med mig av det som tar förstapriset. Frasen är väldigt användbar när man möter männen i blått...

"Din sne-vaggade snutjävel! Du borde blivit
uppstoppad och omknullad redan från början!"
/Anonym
(Varning: Användandet av denna fras kan få vissa konsekvenser)

2 kommentarer:

Oskar sa...

http://www.youtube.com/watch?v=foj9TYpWAlU

Här har du alliteration extraordinarie, jag hoppas du gör en egen snart.

Tobias Söderlund sa...

haha, det får bli någon gång när jag har väldigt lite att göra... :P