onsdag 18 mars 2009

"En journalists plikt är inte att bli älskad. Men det är hans plikt att bli läst."

Citatet ovan är sagt av Cecil King - en klok man.

Bli läst har jag verkligen lyckats med hittills under min praktik. Huvudartikeln i mitt lilla mini-gräv som jag påbörjade i måndags och som kom i dagens tidning är den mest lästa artikeln på hela VF-webben just nu. Väldigt kommenterad är den också (till skillnad från mina blogginlägg). Tyvärr har vi inte kunnat publicera mer än knappt hälften av kommentarerna för att folk inte riktigt tänker innan de skriver.

I dag har jag skrivit sex grejer. Vet inte vilka som kommer i tidningen i morgon, men en uppföljningsartikel på mini-grävet kommer med all säkerhet!

Så var det ju det där med att bli älskad också. Det ska jag nog inte bli beskylld för att ha blivit under veckan heller. Ägaren till caféet som jag skrivit om vill förmodligen inte att jag sätter min fot på fiket igen - och jag är nog inte så sugen på det heller!

Dagens tidning.

7 kommentarer:

Johanna sa...

Bra gräv, bra skrivet, kul att folk blir så upprörda :)

Tobias Söderlund sa...

Tack =)
Ja, alltid kul att väcka känslor. Men vissa kommentarer är ju jävligt hemska tycker jag!
(och ännu mer de som aldrig blir publicerad...)

Trueice sa...

Håller med Johanna om att det var bra skrivet :)
Men usch jag blir så irriterad över all diskriminering och särskilt när någon blir det på grund av sitt funktionshinder, då jag själv har ett funktionshinder...

Du gick samhällsmedia på Anderstorp va? :) Själv gick jag Spectrum "skapande och kommunikation" och till hösten hoppas jag att jag kommer in på journalist i Sundsvall :)

Anonym sa...

Oj, det går bra för Tobbbe! Alla tummar upp från Gefle Dagblad :)

Lina-Marie sa...

Åhå, vackert! :)

Annika sa...

Bra jobbat Tobbe!

Anonym sa...

Alla: Tack, tack, tack och tack =)