tisdag 24 mars 2009

Copyleft - all rights reversed

När jag surfade runt för att hitta svaret på den meningslösa frågan: "Vem har copyright på coprightsymbolen?" (fråga mig inte varför), hittade jag istället copyleftsymbolen.
En licensform som tillåter användare att sprida ett verk.
Jag hade aldrig någonsin hört talas om detta förut, så frågan är, har jag levt i dunklet eller var det här en nyhet för er andra också?



Om vi går till baka till min ursprungliga fråga, är det så att ingen har copyright på copyrightsymbolen? Är den i själv verket i sådan sak som det är copyleft på?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan ju hoppas att ingen har copyright på copyrightsymbolen - för i så fall är det extremt många som gjort sig skyldiga till upphovsrättsbrott (heter det så?), däribland jag. Och du, alldeles nyss. Copyleft på copyright låter logiskt. Och ganska roligt.

Anonym sa...

En symbol kan inte uppnå verkshöjd om den är så enkel att vem som helst skulle kunna komma på den.

Har smsat 118100. Får se vad de svarar.

Anonym sa...

Haha, Thomas, dela med dig av deras svar sen!!

Anonym sa...

Från 118100:
"Det finns ingen som har copyright på den symbolen men den får inte användas hur som helst utan bara om man har copyrigh"

Det slutar mitt i. Men, jag antar att det är så att symbolen inte uppnår verkshöjd, efter som den egentligen bara är ett C med en ring runt.

Anonym sa...

Thomas: Du är en klippa!