fredag 1 januari 2010

Man ska alltid dubbelkolla sina källor

Champs-Elysées, några minuter in på 2010.
Några fler än vi hittade dit ...


"Tydligen skjuter man inte upp fyrverkerier i Paris och tunnelbanorna slutar gå tidigt." Det var vad vi trodde i alla fall. Istället visade det sig att tunnelbanorna gick hela natten och var dessutom gratis, samt att man visst sköt upp fyrverkerier!

Dessa nya fakta gjorde att vi i går till tolvslaget begav oss till Champs-Elysées för att välkomna det nya året. Det var dock nära att vi fick fira decennieskiftet i Paris tunnelbanor. Vi var nämligen inte ensamma som skulle dit och tunnelbanan var överfull med folk. Med fem minuter till godo kom vi upp över jord i närheten av Triumfbågen och fick se nyårsraketerna skjutas upp i luften. Att man inte skjuter upp fyrverkerier var dock nästan sant - det var bland det mesigaste jag har sett. Däremot var det ganska häftig att vara bland så sjukt mycket folk. Enligt franska tidningar i dag befann sig 270 000 människor på samma ställe som vi då. Vad som är ännu sjukare är att siffran var den dubbla i fjol - helt omöjligt att föreställa sig!

2 kommentarer:

JP sa...

eh var det inte väldigt konstigt att siffran var den dubbla ifjol!? liksom nytt decennium nu, men fransmännen ska väl alltid vara lite tvärsöver :P

Tobbe sa...

Ja, jag tyckte också det var väldigt konstigt... Fast det var ju i princip inga fyrverkerier, bara några privata som smällde mitt på gatan verkade det som. Och tidigare år har det ju varit fett med fyrverkerier där som jag har förstått det, så det är väl därför antar jag?