onsdag 6 januari 2010

7,5 högskolepoäng armhålesniffning någon?

I dag var jag en snabb sväng på stan. Eller schtaan. Skellefteå för att tala klarspråk. Och som vanligt i den lilla hålan så träffar man alltid gamla vänner och bekanta. Ett par timmar senare var jag i alla fall lite mer uppdaterad på Skellefteskvallret - för allt står tydligen inte på facebook.

En gammal klasskompis berättade att hon gärna skulle börja plugga, men att hon inte har någon aning om vad hon skulle vilja bli. Det fick mig att tänka på en artikel från Svenska dagbladet som jag googlade fram för ett tag sedan. Den börjar med orden: Vad ska man egentligen bli när man stor?

Svaret på frågan utreddes dock inte i artikeln, utan den handlade om "yrken du inte trodde fanns", alltså snarare yrken man inte vill bli när man blir stor. Eller vad sägs om att det finns folk med titlar som armhålesniffare, ormgiftsutsugare och golfbollsdykare på sitt visitkort ... Smårolig läsning, men jag tror inte att det hjälper min klasskompis särskilt mycket tyvärr.

2 kommentarer:

Anonym sa...

...eller varför inte 7.5 poäng Dan Brown. http://www.metro.se/2009/11/26/43208/da-vincikoden-blir-kurslitteratur/

Tobbe sa...

Haha, i Sundsvall! Ja den kanske man skulle söka för skoj skull! Annars finns det ju en hel del fantastiska kurser, typ Harry Potter och hans världar 7,5 hp: http://www.vxu.se/hum/utb/amnen/littvet/sommarkurser/harry/