tisdag 20 april 2010

Lägenhetsjakten del 4: Londonidioten

I vår lägenhetsjakt har vi inte bara stött på en hel del udda annonser - vi har även fått en del konstiga, annorlunda och smått underhållande svar. Vissa är på tok för korta, andra alldeles för utförliga. Jag tänkte ge ett helt galet exempel på det senare.

Johanna hade svarat på en till synes helt vanlig lägenhetsannons som en kille med det otroligt ordinära namnet Stefan Larsson lagt upp. Svaret vi fick tillbaka var dock allt annat än normalt.

Det första tecknet på att något inte riktigt stod rätt till var att "Stefan Larsson" skrev på engelska - trots att annonsen var på svenska. Att hans grammatik i mejlet är totalt värdelös, samtidigt som han använder sig av väldigt avancerade ord kändes också lite skumt. Jag fick ganska feta google translate-vibbar redan efter andra meningen. För om man är född i London borde man veta bättre än att skriva: "I was born in the London, United kingdom".

Ja, "Stefan Larsson" föddes alltså i London. Men det var inte det enda han berättade om sig själv. Följande är bara några saker vi ganska snabbt får veta om Steffe:
~ Han växte upp i London med sina föräldrar.
~ Han har syskon i London som bor hos deras mamma.
~ Han lagar mycket mat.
~ Hans pappa som är advokat flyttade till Sverige för att jobba som juridisk rådgivare åt DHL.
~ Hans pappa dog för några månader sedan han varit på tjänsteresa i Australien och dragit på sig en svårartad influensa. Fadern hann inte hem till Sverige i tid för att få vård. (Tydligen ska man inte bli sjuk i Australiten alltså!)
Väldigt känslofyllt och utan begriplig meningsbyggnad skriver han följande om sin far: "His memories lingers in my heart daily and each time i look at his picture and ever since my mother has been in London, England managing my fathers firm and also handling some of our assets."

Tror verkligen Stefan Larsson att alla dessa detaljer ska locka oss att hyra just hans lägenhet?

Vidare fortsätter han att berätta ännu mer om sig själv, men till slut även om lägenheten och om närområdet (som jag efter en googling kan konstatera inte är helt sanna). Han vill även veta en del saker om oss: Är vi gifta? Äger vi en bil? Kan vi skicka en kopia på våra pass?

Nja du Stefan ...

Fyra tusen tecken senare avslutar han att han väntar brådskande på vårt svar, vill att vi ska stå vid våra ord så att han kan lita på oss och säger att hela affären nu ligger i Guds händer.

Sorry, men Gud måste ha fuckat upp, för vi tänker nog inte ta din lägenhet trots allt, Stefan.

6 kommentarer:

Linn sa...

Haha. Jag brukar inte vilja använda mig av följande ord, men den där människan kan inte vara helt frisk. Eller så har han (?) en djupt bisarr humor.

Angie sa...

Haha - bästa följetången! Det ska bli kul att se vart ni hamnar till slut.

Hassel sa...

Det var väl som hittat det där?

Tobbe sa...

Linn: Näe, jag tror att han förmodligen bara är en jävligt kass bluffmakare. Ser inte hur han skulle kunna lura på någon lägenheten med ett så skumt svar!

Angie: Hehe, ja, förhoppningsvis blir inte följetongen så jättelång, hoppas på att få det klart snart :)

Hassel: Du kan få ta den om du tycker att det låter bra ;)

elin sa...

den här lilla följetången "lägenhetsjakten" har jag blivit smått besatt av faktiskt. tycker om den:) mycket fniss kan man lugnt säga! LYCKA TILL säger jag i alla fall till er. det verkar som att det kan behövas, storstadsdjungeln, herregud säger jag bara:) puss

Tobias Söderlund sa...

Tack Elin =)
Kul att du tycker om den! Nu får jag ju lite prestationsångest att jag måste fortsätta leverera ;)