måndag 19 april 2010

Lägenhetsjakten del 2: Konkurrenterna

Att hitta en lägenhet i Stockholm är inte det lättaste, det har vi redan konstaterat. Tyvärr gäller det ju inte bara att hitta en lägenhet som uppfyller ens krav - det gäller att få den också. Något som är betydligt svårare med tanke på konkurrensen.

De flesta annonser vi har svarat på har vi inte ens hört något från. Men häromdagen fick vi svar från en kille. Han hade en sån där lägenhet vi hade svarat på utan att egentligen vilja ha den på riktigt. Liten yta och bara en kokplatta. Bara i yttersta nödfall liksom... Det var dock inte bara oss han svarade. Mejlet gick även ut till de 28 andra sökande som han bedömde som "intressanta att ha som hyresgäster". Puh!

Att jag och Johanna är världens bästa hyresgäster är ju självklart i min ögon. Men det gäller att väga varje ord på guldvåg och sticka ut på rätt sätt om man ska ha en chans att få det man vill.

Efter att det gått lite trögt några dagar bytte vi taktik. I stället för att svara på annonser la vi ut en egen annons på bostadsmarknadens största kopplerisajt - blocket.se. Den taktiken är vi givetvis inte helt en samma om. Bara i går lades det ut 60 sådana annonser i Stockholm.
Sticka ut på rätt sätt var det ja.

Precis som med nagelpuckot som ville hyra ut sin lägenhet finns det en del speciella människor som "önskar hyra" också. Eller vad sägs om flickan som kallar sig för Spöket. Hon inleder med orden: "Jag är en dygnsorytmisk varelse med tendenser till overklig existens. Ibland spökar jag i ett antikvariat i innerstaden, både dagtid och kvällar."
Sticka ut - absolut!
På rätt sätt - vet inte.
Men jag önskar henne all lycka till. För något säger mig att vi inte riktigt konkurrerar om samma lägenheter (eller träd)!

Hoppas du hittar något finare än ett träd!

2 kommentarer:

Lina-Marie sa...

Usch, I feel you! Det är verkligen inte lätt! Ett litet råd från en blocketlägenhetetsjagare till en annan: Lämna inte ut telefonnumret i annonsen, åtminstone inte tillsammans med en bild där du råkar se någorlunda bra ut. Väldigt många verkar kunna missta blocket för att vara en kontaktannonssida...
Lycka till i jakten!

Tobias Söderlund sa...

Haha, det har jag redan gjort ;) Än så länge har bara seriösa människor ringt upp - men jag tror nog att det kan vara ett större problem för tjejer som söker boende själva.
Tack =)