fredag 5 mars 2010

VARNING: Hög nördfaktor

Jag har nyligen börjat läsa Fredrik och Filips bok Tårtgeneralen. Efter några sidor kommer jag på mig själv ligga och tänka följande:

"Det här måste vara Caslon!" (Typsnittet alltså.)

Jag minns en tid då jag inte kunde fler typsnitt än Times New Roman, Arial och Comic Sans. Den tiden var inte alldeles för många år sedan.
Nu slutade inte de grafiska tankebanorna där ...

"Usch, egentligen är Caslon ett ganska bra typsnitt för brödtext, men jag gillar verkligen inte den gemena bokstaven "h" när den är satt i kursiv stil. Det ser ju ut som om stackaren har gått och brutit ena foten!"

När fan blev jag så här?!

5 kommentarer:

Hassel sa...

Är bara du som är tillräckligt nördig för att bli så. ;P

Linus sa...

Haha! Jag gillar det.
Förresten tycker jag gemena h i Caslon är ganska bra, men det känns lite ostadigt.

Tobbe sa...

Hassel: jag tycker Linus kommentar motbevisar ditt påstående ;)

Linus: ja alltså precis, men särskilt i kursiv stil ser det ut som om den ska tippa omkull! Jag blir nästan lite stressad av att se på den, det känns som den har väldigt bråttom, och det kan ju aldrig vara bra med en skadad fot liksom... ;P

Lilo sa...

Nej nej, inte Caslon. Tycker hela typsnittet känns lite ostadigt faktiskt, väldigt svårjobbat!

Tobbe sa...

Li: Skönt att du också bidrar till att motbevisa herr Hassel - men nu tycker jag att du är lite väl taskig mot stackars Caslon. Jag tycker som sagt att det är ett ganska bra typsnitt som har en del fina detaljer. Men så fort det blir kursivt så känns det genast lite ostadigt faktiskt. Och där tar halta h:et priset...