söndag 6 september 2009

Helvete och bakfylla

De senaste åren har jag nästan gett upp hoppet på två av mina favoritfilmgenrer, nämligen komedi- och skräckfilmer. Jag vet inte om jag är onödigt kräsen, men tipsa mig gärna om bra sådana filmer! De allra flesta komedierna känns som om de kretsar kring misslyckade relationer (som givetvis blir lyckliga till slut) och innehåller lika långa deprimerande sekvenser som roliga. Komedier ska man skratta åt. Helst hela tiden. Punkt.
Och de sensaste årens skräckfilmsutbud har ju varit på gränsen till patetiskt förutsägbart. Antingen handlar det om att uppnå den högsta äckelfaktorna genom att lemlästa levande människor, eller så är det sneögda barn som ska skrämma oss. Saw/hostel-vågen och den asiatiska remake-vågen i Hollywood måste vara över snart, hoppas jag.

Nu är inte allt nattsvart på filmfronten i dessa genrer. I sommar har faktiskt ett litet hopp tänts inom mig. Anledningarna stavas The Hangover och Drag me to hell. De kanske inte är några episka fempoängare, men de är bra mycket bättre än andra nyproducerade filmer jag har sett nyligen i respektive genre.
Där har ni mina tips, nu vill jag ha era!

Två tummar upp!

3 kommentarer:

JP sa...

The Boat That Rocked och Nick and Norah's Infinite Playlist är mina komeditips :) om du inte redan sett dom! skräck har jag lite sämre koll på, har hört att Shutter ska vara bra men vet inte hur ny den är!

Rickard Björling sa...

Se på Eden Lake om du inte har gjort det. I mitt tycke en riktigt bra skräckfilm!

Sen kan du såklart se den norska filmen Rovdyr också, även om den mer är på blod-och-äckel-temat. Jag gillade den. Den var stämningsfull.

Men se för HELVETE inte Into the Jungle! Sämre hafsverk till film får man leta efter.

Om du undrar: jag och en kompis hade en "hyra filmer om folk som hamnar mitt ute i skogen"-period i somras :P

Förresten tycker jag nästan att jag borde ha en byline på kåridårennumret för nya studenter. Du kan inte med gott samvete säga att du har skrivit hela texten om att flytta hemifrån ;)

Tobias Söderlund sa...

JP: Aah, tre filmer som jag absolut ska se!

Ricko: Den där norska är nog ingen jag kommer slänga mig över, men Eden Lake är noterad ;)
Och vad gäller artikeln: bah! En rewrite enligt konstens alla regler ;P Fast jag behövde ju inte göra någon djupare forskning dirket, hehe...