onsdag 30 september 2009

Godtyckliga grundlagar

En av uppgifterna i den här kursen (som snaaart är över) är att göra ett persongräv - alltså att ta reda på så mycket som möjligt om en viss person. Men trots att det finns hur många lagar som helst som reglerar vad som är offentligt och sekretessbelagt så gäller det många gånger att ha tur när man ringer upp myndigheter med sina nyfikna frågor. Jag tänkte ge ett exempel.

Vi försökte bland annat ringa till försäkringskassan för att få reda på lite saker, främst arbetsgivare eftersom det är en uppgift man brukar kunna få ut.

Försök ett: "Vi pratar inte med andra om det, du får ringa personen i fråga istället!"
Försök två: "Det är sekretess på det, jag säger inte ett ord..."
Försök tre: "Oj, nu blir jag osäker, får jag berätta det för dig?"
Jag svarar (såklart): "Ja, det brukar räknas som harmlösa uppgifter, så det ska inte vara några problem."
"Okej, då ska vi titta efter!"

För resten av mina frågor gick hon och frågade kollegor istället för att fråga mig vad hon fick lämna ut. Och då var det ju kört...

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag upptäckte att just försäkringskassan lämnar ut uppgifter till dig om du är journalistSTUDENT, men inte om du är journalist. Dom har tydligen det som policy...

Tobbe sa...

Haha, sjukt! Hur upptäckte du det?
Då får man väl köra studenttäckmanteln när man börjar jobba "på riktigt" ;)