fredag 4 mars 2011

Sveriges bästa lag?

I kväll var jag och såg Skellefteå förlora mot Djurgården på Hovet. Det känns som att Skellefteå alltid förlorar så fort jag får chansen att se dem live. Trots att de för det mesta vinner sina matcher nu för tiden.

Trots förlusten var det trevligt att stå där i bortaklacken och höra den välbekanta Skellefte-dialekten surra runt ikring mig. Lite som att komma hem till Sverige efter att ha varit utomland en längre tid och plötsligt förstå vad alla säger igen. Och inte bara dialekten var välbekant - de sköna gamla svart-gula hejarramsorna skreks flitigt ut mot planen av de trognaste. En särskild ramsa fick mig att fundera lite.

"Vi är Sveriges bästa lag. Alla älskar AIK."

Jag vet inte hur många gånger jag har sjungit med i den där ramsan - fullt medveten om att det är två väldigt subjektiva meningar (eller icke korrekta meningar, om ni så vill). Men i går var en av de meningarna faktiskt sann, även objektivt sett. Skellefteå AIK är Sveriges bästa lag - sett till tabellen efter 54 omgångar. Frågan är om de kommer vara det även efter den 55:e och sista omgången. För just i går spelade de som allt annat än landets bästa.

Sist Skellefteå AIK vann serien var det åtta år kvar till jag skulle födas. Jag tycker att det är på tiden att de upprepar den bedriften i år. På lördag får vi vet om det lyckas. Jag är bara lite nervös.

Inga kommentarer: