onsdag 2 mars 2011

Är det kvällstidning så är det!

I går slog chockbeskedet ner som en bomb.
Hela kvällspressbransch var skakat av det galna beskedet från Expressens chefredaktör.

Nog med ironi.

Thomas Mattsson har alltså tills vidare förbjudit orden chock och galet i Expressen rubbar. Jag kan hålla med honom om att orden känns lite slitna, och jag vet att vissa stör sig på slentriananvändandet av den i grunden medicinska termen chock. Men ett förbud, nja. Jag har svårt att se att man kan tvinga fram kreativitet med förbud. Det svenska språket är trots allt inte så överdrivet rikt på ord.
Jag tror snarare att restriktioner hämmar skapandet.

Samma dag som nyheten om "chockförbudet" kom redigerade jag ett uppslag där jag fick den stora äran att använda så många av dessa typiska kvällspressord som jag bara kunde (som alltså går att hitta i dagens tidning).
En väldigt rolig redigeringslösning med en minilöpsedel för varje elitseriematch där jag använde uttryck som den galna omgången, chocken, skräck-skadan, total kollaps, blodig fight, straffdrama, rysarmöte, med mera, med mera. En rolig lösning som alltså inte Expressen hade möjlighet att göra i går.

En rolig detalj om Dagens Medias nyhet i går:
Jag undrar om rubriken under puffen till Expressen-nyheten är strategiskt placerad av webbredaktören?

Slump eller en välplacerad passning?

Inga kommentarer: